AU - hosseini, vahideh AU - joulaee, soudabeh AU - eskandari, manijeh TI - PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJME JN - IJME VO - 10 VI - 2 IP - 2 4099 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1240-fa.html 4100 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1240-fa.pdf SO - IJME 2 AB  - واژه‌نامه توصیفی پورت‌فولیو وحیده حسینی*، سودابه جولایی، منیژه اسکندری مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی / تابستان 1389؛ 10(2): 196 تا 197. استفاده از پورت‌فولیو به عنوان ابزار یادگیری و سنجش بین حرفه‌های بهداشتی افزایش یافته و مربیان بیشتری برای پایش پیشرفت دانشجو به استفاده از پورت‌فولیو روی آورده‌اند(1تا3). تعریف پورت‌فولیو پورت‌فولیو مجموعه مدارکی است که برای نشان دادن توانایی‌های فرد و سیر یادگیری وی در طول زمان جمع‌-آوری می‌شود. پورت‌فولیو می‌تواند به یک موضوع خاص اختصاص داشته باشد و یا کل یادگیری‌های فرد را در طول عمر در بر گیرد، هرچند که بنا به نظر کیمبل (به نقل از باتلر) کل این مجموعه تهیه شده و یا انتخاب مواردی از آن بدون بازتاب تفکر و اندیشه ارزشمند نخواهد بود. در واقع، بازتاب و انعکاس تفکر، کل پداگوژی پورت‌فولیو را تقویت می‌کند(4). تا کنون تعاریف متعدد و متنوعی از پورت‌فولیو ارائه شده است(5و6). اسپنس و الانصاری عقیده دارند که در متون مرتبط با موضوع و بین متخصصین این زمینه، درک یکسانی از این اصطلاح وجود ندارد(7). نورث (به نقل از باتلر) به عدم وجود اختلافی که نشان‌دهنده یکسان‌تر شدن احتمالی تعریف این اصطلاح در طی 2 تا 3 سال گذشته باشد، معتقد نیست(4). یکی از متداول‌ترین تعاریف پورت‌فولیو، مجموعه شواهدی است که معمولاً کتبی بوده و در برگیرنده فرایند یادگیری و یا محصول نهایی آن، و مدارکی دال بر موفقیت و پیشرفت حرفه‌ای و فردی با ارائه تحلیل انتقادی محتویای آن می‌باشد(6). انواع پورت‌فولیو تا کنون تقیسم‌بندی‌های مختلفی برای پورت‌فولیو ارائه شده است. بر اساس طبقه‌بندی عده‌ای، دو نوع پورت‌فولیو وجود دارد: بهترین نمونه کار: این نوع از پورت‌فولیو، مدارکی دال بر تخصص و توانمندی‌ها ارائه می‌کند و برای ارتقای شغلی، درخواست شغل، ارزشیابی عملکرد سالانه، اعتبار-بخشی و... استفاده می‌شوند. رشد تحصیلی و پیشرفت: این نوع از پورت‌فولیو برای پایش پیشرفت در رسیدن به اهداف فردی و حرفه‌ای یادگیری، طراحی می‌شود(8). باتلر به نقل از زیخنر و ری (Zeichner and Wray) به سه نوع پورت‌فولیو که در متون مورد بحث قرار می‌گیرند، به شرح زیر اشاره می‌کند: پورت‌فولیوی یادگیری که به مستندسازی یادگیری دانشجو در طول زمان می‌پردازد، پورت‌فولیوی معرفی-‌نامه که برای ثبت نام یا تأیید و گواهی‌نامه به کار می‌رود و پورت‌فولیوی نمایشی که دانشجویان برای درخواست استخدام از آن استفاده می‌کنند، پورت‌فولیوی یادگیری و معرفی‌نامه، نشان‌دهنده نمونه کارهایی هستند که ممکن است چندان کامل و عالی نباشند در حالی که پورت-‌فولیوی نمایشی، نشان‌دهنده بهترین فعالیت‌های دانشجو است(4). بر اساس طبقه‌بندی دیگری، سه نوع مختلف از پورت‌-فولیو عبارتند از: پورت‌فولیویی که نشان‌دهنده سیر یادگیری است، پورت‌فولیوی نمایشی که نشان‌دهنده موفقیت تحصیلی یا موفقیت شغلی می‌باشد و پورت‌فولیوی سنجش که بطور اختصاصی برای سنجش یا ارزشیابی طراحی می‌گردد(4). در تقسیم‌بندی اسمیت و تیلما (به نقل از باتلر)، چهار نوع پورت‌فولیو با مقایسه هدف پورت‌فولیو در رابطه با محیط مورد استفاده، وجود دارد: پورت فولیوی سوابق برای گزینش یا ارتقای شغلی، پورت‌فولیوی آموزش برای یادگیری و پیشرفت، پورت‌فولیوی انعکاسی برای خودهدایتی (انتخاب محتویات پورت‌فولیو بر عهده فرد می‌باشد)، و پورت‌فولیوی به‌سازی و پیشرفت فردی(4). روش‌های مختلف تقسیم‌بندی پورت‌فولیوها بر اهمیت تصمیم‌گیری در مورد هدف بکارگیری و مخاطب آن تأکید دارد. به عنوان مثال، پورت‌فولیویی که تغییر و پیشرفت یادگیری دانشجو را نشان می‌دهد، برای درخواست استخدام مناسب نیست و یا پورت‌فولیوی حاوی بهترین نمونه کار، برای سنجش یادگیری تأملی و انعکاسی مناسب نمی‌باشد(4). در نهایت، می‌توان به دو نوع کاغذی و الکترونیکی از پورت‌فولیوها اشاره کرد: پورت‌فولیوی الکترونیکی، نسخه الکترونیکی پورت‌فولیوهای کاغذی هستند و یک فضای دیجیتالی می‌باشد که ظرفیت ذخیره مطالب شنیداری و دیداری، شامل: نوشته‌ها، تصاویر، ویدیو، صوت و... را دارد و به منظور پشتیبانی از انواع فرایندهای پداگوژی و سنجش طراحی شده است(4). منابع 1. Buckley S, Coleman J, Davison I, Khan KS, Zamora J, Malick S, et al. The educational effects of portfolios on undergraduate student learning: a Best Evidence Medical Education (BEME) systematic review. BEME Guide No. 11. Med Teach 2009 Apr 31(4): 282-98. 2. Spickard A 3rd, Gigante J, Stein G, Denny JC. Automatic capture of student notes to augment mentor feedback and student performance on patient write-ups. J Gen Intern Med 2008 Jul 23(7): 979-84. 3. McCready T. Portfolios and the assessment of competence in nursing: a literature review. Int J Nurs Stud 2007 Jan 44(1): 143-51. 4. Butler Ph, A review of the Literature on portfolios and electronic portfolios. eCDF ePortfolio Project, New Zealand. 2006. [citd 2009 may 5]. Available from: http://akoaotearoa. ac. nz/download/ng/file/group-996/n2620-eportfolio-research-report.pdf 5. Lettus MK, Moessner PH, Dooley L. The clinical portfolio as an assessment tool. Nurs Adm Q 2001 Winter 25(2): 74-9. 6. Kear ME, Bear M. Using portfolio evaluation for program outcome assessment. J Nurs Educ 2007 Mar 46(3): 109-14. 7. Spence W, El-Ansari W. Portfolio assessment: practice teachers' early experience. Nurse Educ Today 2004 Jul 24(5): 388-401. 8. Oermann MH. Developing a professional portfolio in nursing. Orthop Nurs 2002 Mar-Apr 21(2): 73-8. CP - IRAN IN - Tehran.iran LG - eng PB - IJME PG - 196 PT - Comprehensive Glossary YR - 2010