%0 Journal Article %A Pishgahi, Alireza %A Dareshiri, Shahla %A Owlia, Mohammad Bagher %A Halvani, Abolhassan %A Noori Majelan, nader %A Salman Roghani, Hassan %A Aghili, Hosseyn %A Kermani Alqureyshi, Mohammad %A Lotfi, Mohammad Hassan %T The Effect Of Active Learning Method On Stability Of Information And Satisfaction Of Physiopathology Students In Yazd University Of Medical Sciences %J Iranian Journal of Medical Education %V 9 %N 3 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1052-fa.html %R %D 2010 %K Active Learning Method, Lecture, Satisfaction, Stability, Physiopathology, %X مقدمه: آموزش یادگیری فعال، روشی است که در آن دانشجویان در کلاس فعال هستند. این مطالعه به مقایسه میزان ماندگاری اطلاعات و میزان رضایت دانشجویان در روش سخنرانی کلاسیک و روش یادگیری فعال پرداخته است. روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی روی 48 نفر (29 دختر و 19پسر) از دانشجویان پزشکی مقطع فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد که به صورت سرشماری انتخاب شده بودند، اجرا شد. جلساتی از هر کدام از درس‌های بیماری‌های «دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی و کلیه» برای اجرای طرح انتخاب گردید. بررسی رضایت دانشجویان توسط دو فرم نظرسنجی در قالب پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شد. میزان ماندگاری اطلاعات یک ماه پس از تدریس در یک آزمون تشریحی 8 سؤالی بررسی شد. برای بررسی تحلیلی از آمارهای توصیفی و آزمون‌های آماری مک‌نمار و من- ویتنی ونرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج: پنجاه و شش درصد از دانشجویان رضایت کلی از اجرای طرح داشتند. میانه نمره آزمون ارزیابی ماندگاری اطلاعات در کلاس‌های انجام شده به روش یادگیری فعال و سخنرانی کلاسیک به ترتیب 5 و 42/3 بود که اختلاف آماری معنی‌داری داشتند. نتیجه‌گیری: روش یادگیری فعال موجب افزایش میزان ماندگاری اطلاعات در ذهن دانشجو پس از جلسه تدریس می‌شود. %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1052-fa.pdf %P 208-215 %& 208 %! The Effect of Active Learning Method on Stability of Information and Satisfaction of Physiopathology Students in Yazd University of Medical Sciences %9 Original research article %L A-10-593-6 %+ %G eng %@ 1608-9359 %[ 2010