AU - Fattahi, HamidReza AU - Bazrafkan, Leyla AU - HasanLi, Elham AU - Behbahani Rad, Arghavan TI - The Viewpoints Of Dental Students Of Shiraz Toward The Amount Of Their Achievement To Learning Objectives In Different Courses Of Orthodontics PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJME JN - IJME VO - 9 VI - 3 IP - 3 4099 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1057-fa.html 4100 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1057-fa.pdf SO - IJME 3 AB  - مقدمه: ارزشیابی یک فرایند مستمر می‌باشد که درک، ارتقای یادگیری دانشجویان و تغییرات لازم برای دستیابی به اهداف آموزشی را مورد توجه قرار می‌دهد. هدف مطالعه حاضر بررسی توانمندی دانشجویان دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طریق تعیین نظرات آنان نسبت به میزان دستیابی به اهداف یادگیری دروس نظری و عملی ارتودنسی در سال تحصیلی 87-1386 بود. روش‌ها: در این مطالعه مقطعی-توصیفی که در سال تحصیلی 87-86 انجام شد، 122 دانشجوی دندان‌پزشکی (86 زن و 36 مرد) که در حال گذراندن دوره‌های آموزشی ارتودنسی نظری (1، 2 و 3) و عملی (1، 2، 3 و 4) بودند، به عنوان جمعیت مورد مطالعه، در نظر گرفته شدند. پرسشنامه‌هایی در هر یک از دروس ارتودنسی طراحی گردید و در اختیار دانشجویان قرار گرفت. نهایتاً نمره‌ای که هر دانشجو به توانمندی خود در هر یک از پرسشنامه‌ها داد، از امتیاز صد محاسبه گردید. اطلاعات براساس شاخص توصیفی آمار که شامل میانگین، انحراف معیار، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون Tukey HSD بود، مورد تجزیه و تحلیل آماری شد. نتایج: میانگین نمرات توافق دانشجویان برای توانمندی دستیابی به اهداف درس ارتودنسی نظری 1، 2 و 3 به ترتیب 6/76، 6/72 و 8/76 از نمره 100 و برای دروس ارتودنسی عملی 1، 2، 3 و 4 به ترتیب 6/77، 8/70، 8/75 و 4/68 از نمره 100 بود. دروس ارتودنسی نظری 3 و عملی 1 بهترین توافق کسب توانمندی و دروس نظری 2 و عملی 4 کمترین توافق کسب توانمندی را از نظر دانشجویان کسب نمودند. نتیجه‌گیری: از دیدگاه دانشجویان توانمندی آنها در دستیابی به اهداف آموزشی ارتودنسی مطلوب است. با این وجود، با مشخص شدن نقاط ضعف و قوت دانشجویان در هر یک از دروس ارتودنسی به نظر می‌رسد برای برنامه آموزشی این بخش نیاز به بازنگری و رفع نقایص باشد. CP - IRAN IN - Associate Professor, Department of Orthodontics, School of Dentistry, Orthodontic Research Center, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran. LG - eng PB - IJME PG - 249 PT - Original research article YR - 2010