@ARTICLE{Shariatpanahi, author = {Haghani, Fariba and Shariatpanahi, Kourosh and }, title = {Influence Of Stretching And Deep Breathing Exercises On Test Achievement Scores Of Medical Students In Isfahan Medical University, Iran}, volume = {11}, number = {1}, abstract ={مقدمه: ارتقای کیفیت آموزشی یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مسؤولین آموزشی است. متخصصین بر این اعتقاد هستند که شناسایی و رفع عوامل مخل یادگیری مانند خستگی فراگیران می‌تواند نقش بسزایی در ارتقای یادگیری داشته باشد. هدف این مطالعه، بررسی اثر انجام حرکات کششی و تنفسی حین تدریس بر میزان یادگیری دانشجویان پزشکی بود. روش‌ها: در یک مطالعه نیمه تجربی،84 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در نیمسال دوم سال تحصیلی 88-87 واحد درسی ژنتیک را انتخاب کرده بودند، به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به دو گروه 43 نفری تجربی و 41 نفری شاهد تقسیم شدند. تعداد جلسات، زمان کلاس، محتوای درس، و مدرس برای هر دو گروه یکسان بود. در گروه تجربی، حرکات کششی و تنفسی در حین تدریس اجرا شد و در گروه شاهد، تدریس بدون استفاده از این حرکات انجام شد. داده‌ها با استفاده از آزمون چند گزینه‌ای و به صورت پیش‌آزمون–پس‌آزمون جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری توصیفی و آزمون‌های آمار استنباطی (آزمون t) انجام گردید. نتایج: نتایج تجزیه و تحلیل داده‌های آماری نمرات پیشرفت تحصیلی در گروه شاهد و تجربی، اختلاف معناداری را بین نمرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی در گروه شاهد و تجربی نشان داد (05/0, p=912/2-t=). نتیجه‌گیری: از آنجا که اجرای حرکات کششی و تنفسی حین تدریس باعث بهبود پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی در درس ژنتیک شده است. اجرای این حرکات در کلیه کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی توصیه می‌شود. }, URL = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1659-fa.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1659-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, doi = {}, year = {2011} }