@ARTICLE{Shayan, author = {Ghourchian, Nader Gholi and Jaafari, Parivash and Ganeni, Mostafa and Shayan, Shahram and }, title = {Teaching-Research Nexus in the World’s Top Universities: a Review Study with Presenting a Conceptual Model}, volume = {14}, number = {8}, abstract ={مقدمه: یکی از اساسی‌ترین مسائل در مدیریت آموزش عالی، "چگونگی پیوند بین آموزش و پژوهش"است. این مسأله در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران به لحاظ پیچیده‌تر بودن ساختار و وظایف خاص این دانشگاه‌ها در مقایسه با دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، با چالش بیش‌تری مواجه است. مطالعه حاضر از طریق بررسی و شناسایی مؤلفه‌های اصلی و تأثیرگذار بر نحوه تعامل و پیوند بین این دو کارکرد اساسی دانشگاه‌ها در جهان، اقدام به طراحی الگویی متناسب برای ارائه به دانشگاه‌های علوم پزشکی نموده است. روش‌ها: با استفاده از مرور مستندات موجود در تارنماهای دانشگاه‌های اصلی 10 کشور برتر دنیا بر اساس رتبه‌بندی شانگهای (از هر کشور 1 تا 5 دانشگاه)، مؤسسه آموزش عالی تایمز انگلستان (حوزه علوم پزشکی) و همچنین بررسی ادبیات پژوهش مؤلفه‌های تأثیر‌گذار بر پیوند بین آموزش و پژوهش جمع‌آوری و تحلیل گردید. همچنین با استفاده از مدل مفهومی سه شاخگی مؤلفه‌های به دست آمده بر اساس سه عامل ساختاری، محیطی و رفتاری طبقه‌بندی شد. نتایج: نتایج حاصل از بررسی 32 دانشگاه برتر جهان و مرور ادبیات پژوهشی مرتبط، منجر به شناسایی 17 مؤلفه اصلی و 42 زیر مؤلفه گردید که موارد مذکور بر اساس همگنی آنها با هم در چارچوب مدل مفهومی سه شاخگی طراحی و ارائه گردید. بر اساس مدل مذکور مؤلفه‌ها و زیر مؤلفه‌های استخراج شده در قالب سه عامل ساختاری، رفتاری و محیطی قابل جاگذاری بوده و ارتباط تعاملی بین آنها مشخص گردیده است. نتیجه‌گیری: مجموعه مؤلفه‌های ارائه شده در مدل مفهومی می‌توانند به عنوان اجزای اصلی تدوین «راهبرد‌های سازمانی» به منظور هم راستا کردن آموزش و پژوهش و بهره‌گیری از مزایای این هم‌افزایی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، مورد استفاده قرار گیرد. }, URL = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2652-fa.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2652-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, doi = {}, year = {2014} }