TY - JOUR T1 - The Relationship Between Nursing Students’ Educational Satisfaction And Their Academic Success TT - ارتباط رضایت از تحصیل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری JF - IJME JO - IJME VL - 11 IS - 1 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-984-fa.html Y1 - 2011 SP - 32 EP - 39 KW - Association KW - educational satisfaction KW - academic success KW - nursing students N2 - مقدمه: رضایت از تحصیل به عنوان یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری کیفیت یادگیری و آموزش دانشجویان شناخته شده است. رضایت از تحصیل ممکن است بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان اثر بگذارد. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط رضایت از تحصیل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری است. روش: در یک مطالعه توصیفی- همبستگی، 117 دانشجوی پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به صورت سرشماری طی سال 86-85 شرکت کردند. میزان رضایت از تحصیل با استفاده از پرسشنامه‌ای روا و پایا؛ ارزیابی گردید، معدل ترم‌های قبلی دانشجو به عنوان معیاری از پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده‌ها با بکارگیری آزمون مجذور کای، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میزان رضایت از تحصیل با معدل تحصیلی ارتباط معنادار آماری داشت (00001/0>p و 22/114=t). به علاوه، رضایت از تحصیل در اغلب واحدهای مورد پژوهش (4/56 درصد) در سطح متوسط بود. میانگین رضایت از تحصیل و پیشرفت تحصیلی (معدل ترم‌های قبل دانشجو) در پایه‌های مختلف تحصیلی تفاوت معنادار آماری داشت. همچنین بین پیشرفت تحصیلی و جنس ارتباط معنادار وجود داشت. نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه وجود ارتباط بین رضایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری را نشان داد. بنابراین می‌توان رضایت از تحصیل را به عنوان شاخصی از کیفیت یادگیری دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنها در نظر گرفت. M3 ER -