%0 Journal Article %A Rashid, khosro %A Yaghoobi, Abolghasem %A Karimi, Kambiz %T Validating Expectancy-value-cost Scale: Students of Hamedan University of Medical Sciences and Bu-Ali Sina University in Focus %J Iranian Journal of Medical Education %V 20 %N 0 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4860-fa.html %R %D 2020 %K Expectancy-Value-Cost, motivation, Scale, validity, reliability, %X مقدمه: مدل انتظار- ارزش – هزینه نقش سه مؤلفه مهم را در پیش‌بینی انگیزش تحصیلی نشان می‌دهد. این پژوهش با هدف، بررسی روایی و پایایی مقیاس انتظار- ارزش- هزینه در میان دانشجویان انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی – همبستگی و به‌ منظور اعتباریابی مقیاس یاد شده، با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 328 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی همدان و بوعلی سینا در سال تحصیلی 1397 با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. مقیاس انتظار – ارزش – هزینه کوزوویچ (Kosovich) و همکاران پس از ترجمه به فارسی، به‌صورت یک پرسشنامه 10 گویه ای در اختیار دانشجویان قرار گرفت. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی محتوایی و بررسی همسانی درونی، و ضریب پایایی تنصیفی انجام شد. نتایج: تحلیل عامل اکتشافی، انگیزش مثبت و هزینه را به عنوان 2 عامل مقیاس نشان داد. همچنین، نتایج تحلیل عامل تأییدی نیز این ساختار را تأیید کرد. روایی محتوایی بر پایه شاخص CVI برابر با 79/0 به دست آمد. در بررسی اعتبار مقیاس، مقدار آلفای کرونباخ برای هرکدام از عامل‌ها به ترتیب 79/0، 76/0 به دست آمد. همچنین ضریب پایایی تنصیفی 76/0 برآورد شد. نتیجه‌گیری: مقیاس انتظار- ارزش- هزینه دانشجویان از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. بنابراین این ابزار می‌تواند در پژوهش‌های آینده به کار برده شود. %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4860-fa.pdf %P 43-53 %& 43 %! %9 Original research article %L A-10-4061-1 %+ University of Mazandaran %G eng %@ 1608-9359 %[ 2020