TY - JOUR T1 - Comparison of Lecture-based and CD-based Control Nuclear Pollution Training for Medical Interns TT - مقایسه دو روش آموزش مبتنی بر ارائه سخنرانی و لوح فشرده در یادگیری کنترل آلودگی‌های هسته‌ای در کارورزان پزشکی JF - IJME JO - IJME VL - 19 IS - 0 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4831-fa.html Y1 - 2019 SP - 213 EP - 215 KW - Letter to editor N2 - با توجه به استفاده از مواد رادیواکتیو در درمان بیماری‌ها، مدیریت بیماران حوادث هسته‌ای یکی از نیازهای آموزشی پزشکان است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حوادث هسته‌ای به عنوان تماس غیر عمد با اشعه‌های یونیزان یا آلودگی با رادیو نوکلئوتید‌ها تعریف می‌شود. وجود ذرات رادیواکتیو بر روی سطح در معرض اشعه را آلودگی رادیواکتیو گویند و ارائه خدمات درمانی برای بیماران دچار آلودگی رادیواکتیو را کنترل آلودگی رادیواکتیو می‌نامند(1). تدابیر پزشکی در مواجهه با یک اورژانس هسته‌ای شامل فعالیت‌هایی است که باعث محافظت خود و دیگر افراد در معرض اشعه است(2). مقایسه روش‌های تدریس در آموزش عالی از دیرباز مورد توجه بوده است توسعه تکنولوژی اطلاعات و فناوریِ ابزارهای آموزشی موجب توسعه برنامه‌های آموزشی گردیده و نیاز به تغییرات در روش‌های یاددهی – یادگیری را افزایش می‌دهد(3). رسانه‌های آموزشی به کلیه امکاناتی اطلاق می‌شود که می‌توانند شرایطی را برای دانشجویان به وجود آورند که تحت آن شرایط قادرند، اطلاعات، رفتار و مهارت‌های جدیدی را با درک کامل به دست آورند(4). استفاده مکرر و در دسترس بودن این رسانه‌های آموزشی لزوم و اهمیت آنها را افزایش داده است ولیکن لازم است در هر مورد پس از کاربرد آنها را ارزشیابی نمود و نقاط ضعف یا قوت آنها را مشخص کرد پزشکان و متخصصین سلامت در زمینه شناخت راه‌های مدیریت بیماران آلودگی‌های هسته‌ای نیاز به آموزش دارند(5). هدف این مطالعه بررسی میزان اثر یادگیری و ماندگاری مطالب در کارورزهای دانشگاه علوم پزشکی سمنان در دو روش سخنرانی و لوح فشرده بود. M3 ER -