RT - Journal Article T1 - Guessing in Multiple Choice Questions: Challenges and Strategies JF - IJME YR - 2014 JO - IJME VO - 14 IS - 7 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3198-fa.html SP - 594 EP - 604 K1 - Guessing K1 - Multiple Choice Questions K1 - negative scoring K1 - informed guessing. AB - مقدمه: یکی از نگرانی‌ها در مورد سؤالات چندگزینه‌ای، پاسخ حدسی به آنها است. برای کاهش پاسخ حدسی راه‌کارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در مورد ضرورت استفاده از آنها اختلاف‌نظر وجود دارد. هدف این مقاله، مرور راه‌کارهای موجود برای مقابله با پدیده حدس زدن و شناخت نقدهای وارد شده بر آنها است. روش‌ها: در این مطالعه مروری ابتدا منابع کتابخانه‌ای در زمینه حدس زدن به صورت دستی مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از موتور جستجوی Google Scholar و پایگاه‌های اطلاعاتی Pub Med، Elsevier، EBSCO و Eric، کلمات حدس، نمره منفی، مدل اطمینان، سؤال چندگزینه‌ای و همچنین معادل انگلیسی آنها مورد جستجو قرار گرفت و متن کامل موارد مرتبط بررسی گردید. نتایج: در جستجوی منابع، تعداد 60 مقاله یافت شد که 17 مقاله خارج شدند. از نظر نوع مطالعه، 29 پژوهش اصلی، 11 مقاله مروری و 3 نامه به دست آمد. انواع راه‌کارهای مقابله با پاسخ حدسی شامل طراحی سؤالات بدون خطا، افزایش سطح شناختی و تاکسونومی سؤال، افزایش تعداد گزینه‌های هر سؤال، افزایش تعداد گزینه‌های هر سؤال، نمره‌دهی منفی، استفاده از گزینه «نمی‌دانم»، مدل ارزیابی اطمینان، حذف گزینه، انتخاب آزاد بود در بخش دوم یافته‌ها تأثیر این راه‌کارها بر ویژگی‌های سایکومتریک آزمون و نمرات دانشجویان عنوان شده است. نتیجه‌گیری: در مورد نکات مثبت و منفی راه‌کارها و همچنین ضرورت استفاده از آنها توافق نظر وجود ندارد. استفاده از این راه‌کارها منجر به اصلاح تأثیر حدس زدن بر آزمون نمی‌شوند، بلکه هدف اصلی آنها منصرف کردن فراگیران از حدس زدن است. بنابراین استفاده یا عدم استفاده از آنها و پیامدهای مربوطه، باید قبل از آزمون به اطلاع دانشجویان برسد و همچنین مواردی مانند هدف و نوع آزمون از نظر معیاری/هنجاری و تکوینی/تجمعی باید در نظر گرفته شود. LA eng UL http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3198-fa.html M3 ER -