@ARTICLE{Jaafari, author = {Nekavand, Mehrandokht and Jaafari, Parivash and Arasteh, Hamidreza and }, title = {A Model for Promoting Academic Engagement in Medical Sciences Students}, volume = {18}, number = {0}, abstract ={مقدمه: توجه به انگیزه و پیشرفت دانشجویان از نظر علمی و فرهنگی حائز اهمیت است. از عوامل مؤثر در پیشرفت و موفقیت دانشجویان مفهوم "اشتیاق تحصیلی" است. این پژوهش با هدف تبیین رابطه بین متغیرهای اشتیاق تحصیلی و عوامل مؤثر فردی و دانشگاهی و در نتیجه ارائه مدلی برای ارتقای اشتیاق تحصیلی انجام شد. روش‌ها: این مطالعه در دو بخش کیفی- کمی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انجام شد. تعداد 364 نفر به روش نمونه‌گیری ترکیبی انتخاب شدند. داده‌ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه و در بخش کمی از طریق پرسشنامه روا و پایا جمع­آوری گردید. تحلیل داده‌های کیفی از طریق کد‌گذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌های کمی، در بخش آمار توصیفی فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و واریانس، و در بخش آمار استنباطی از آزمون‌های t تک نمونه‌‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی، ضریب رگرسیون، تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزار لیزرل استفاده گردید. نتایج: میانگین اشتیاق تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی 47/3 (از مجموع 5 نمره) با انحراف معیار47/0و از حد متوسط بالاتر بود. بین عوامل فردی با "اشتیاق تحصیلی" همبستگی‌ مثبت (58/0) و معناداری در سطح 01/0 وجود داشت، همچنین بین عوامل دانشگاهی با "اشتیاق تحصیلی" همبستگی‌ مثبت (40/0) و معناداری در سطح 01/0 وجود داشت. نتایج بخش ساختاری مدل ارتقای اشتیاق تحصیلی نشان داد، عوامل فردی با ضریب 79/0و عوامل دانشگاهی با ضریب 23/0 در ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار هستند، این دو عامل 84% واریانس اشتیاق تحصیلی را تبیین می‌کند. نتیجه‌گیری: با تقویت عوامل فردی و عوامل دانشگاهی می‌توان اشتیاق تحصیلی را در دانشجویان علوم پزشکی ارتقا بخشید. }, URL = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4582-fa.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4582-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, doi = {}, year = {2018} }