RT - Journal Article T1 - Factors Influencing Mini-Clinical Evaluation Exercise Scores: A Review Article JF - IJME YR - 2015 JO - IJME VO - 14 IS - 10 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3294-fa.html SP - 866 EP - 875 K1 - Mini-CEX K1 - reliability K1 - score consistency K1 - utility K1 - validity. AB - مقدمه: در سال‌های اخیر استفاده از آزمون Mini-CEX به دلیل قابلیت اجرای آسان آن گسترش یافته است. علی‌رغم حمایت مطالعات اولیه از پایایی و روایی آزمون مذکور، سودمندی آن به دلیل عدم ثبات در قضاوت ارزیابان در نمره‌دهی آن مورد بحث جدی است. هدف از مطالعه حاضر مرور متون مرتبط با سودمندی آزمون Mini-CEX به منظور جمع‌بندی و ارائه عوامل مؤثر بر نمره‌دهی آن است. روش‌ها: در این مطالعه مروری narrative برای دستیابی به مقالات مرتبط کلید واژه‌های Mini-CEX ، utility، validity، reliability، score variability و کلید واژه‌های معادل فارسی آن در پایگاه‌های اطلاعاتی MEDLINE، EMBASE،SCOPUS ، SID و Magiran جستجو شد. نتایج بازیابی شده به فاصله زمانی سال 1995 تا 2014 میلادی محدود شد. در نهایت نتایج 19 مطالعه مرتبط با موضوع مقاله حاضر از بین 51 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: بر اساس نتایج مطالعات عوامل تأثیرگذار بر نمره‌دهی آزمون Mini-CEX به ترتیب اهمیت شامل عوامل مربوط به ارزیابان، عوامل مربوط به فرم‌های آزمون و مواجهه بالینی بود. تفاوت در میزان سخت‌گیری ارزیابان در نمره‌دهی و ارفاق و نیز ارتباط بالای بین سؤالات از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر نمره‌دهی آزمون بود. نتایج پژوهش‌ها در خصوص نحوه تأثیر برخی از عوامل مانند توانمندسازی ارزیابان بر نمره‌دهی آزمون Mini-CEX قطعی نبود. نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن عدم ثبات در نمرات آزمون Mini-CEX و مشخص نبودن شرایط تأثیرگذار بر نمره‌دهی آن، توصیه می‌شود نمره آزمون به تنهایی مبنای ارزیابی پایانی به ویژه آزمون‌های پایانی هنجار محور به منظور رتبه‌بندی عملکرد دانشجویان قرار نگیرد. LA eng UL http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3294-fa.html M3 ER -