RT - Journal Article T1 - Comparing Pharmacy Students’ Perceptions and Expectations of Quality of Educational Services at Mashhad University of Medical Sciences Based on SERVQUAL Model JF - IJME YR - 2017 JO - IJME VO - 17 IS - 0 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4270-fa.html SP - 504 EP - 515 K1 - Quality K1 - educational services K1 - SERVQUAL model K1 - pharmacy students AB - مقدمه: در نظام‌های آموزش عالی دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی خدمات آموزشی می‌توانند به عنوان منبعی برای ارزیابی کیفیت آموزش ارائه شده به آنان مورد رجوع قرار گیرند. این پژوهش با هدف بررسی کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1394 بر مبنای مدل سروکوال انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، شرکت‌کنندگان در پژوهش 197 نفر از دانشجویان رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه تعدیل و بومی شده سروکوال بود که روایی و پایایی آن در پژوهش‌های مشابه و نیز در این مطالعه بررسی و تأیید شد. برای تحلیل داده ها از آزمون‌های توصیفی و آزمون تی زوجی، تی مستقل استفاده گردید. نتایج: شکاف بین انتظار و ادراک دانشجویان در تمام ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات آموزشی یعنی بُعد ملموس(14/1-) و بُعد همدلی(04/1-)، بُعد تضمین(80/0-)، بُعد پاسخ‌گویی (76/0-) و بُعد اطمینان(67/0-) مشاهده شد (001/0p=). نتیجه‌گیری: تعیین شکاف کیفیت خدمات می‌تواند مبنای مناسبی برای برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و تصمیم‌گیری در مورد تخصیص منابع انسانی و مادی لازم برای ارتقاء آموزش باشد. با توجه به این که بیش‌تر مؤلفه‌های ابعاد کیفیت آموزش در ارتباط مستقیم با اساتید و تأثیر فعالیت‌های آموزشی آنان است، لذا پیشنهاد می­شود برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های مشاوره و مهارت‌های ارتباطی به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد. LA eng UL http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4270-fa.html M3 ER -