TY - JOUR T1 - Is Professionalism Teachable in Medical Education? A Literature Review TT - آیا حرفه‌ای‌گرایی در پزشکی را می‌توان آموزش داد؟ مروری بر متون JF - IJME JO - IJME VL - 18 IS - 0 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4285-fa.html Y1 - 2018 SP - 269 EP - 281 KW - Professionalism KW - medical professionalism KW - medical education KW - medical ethics KW - curriculum N2 - مقدمه: در طول دو دهه گذشته اعضای جامعه آموزش پزشکی زمان و تلاش زیادی صرف نمودند تا تضمین کنند که حرفه‌ای‌گرایی پزشکی به دانشجویان پزشکی و رزیدنت‌ها تلقین می‌شود. یک سری اصول تربیتی وجود دارد که در زمینه آموزش حرفه‌ای‌گرایی در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی اعمال می‌شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی امکان‌پذیری آموزش حرفه‌ای‌گرایی در پزشکی و چگونگی آن صورت پذیرفت. روش‌ها: در این مطالعه مروری با کلید واژه‌های انگلیسی و فارسی پروفشنالیسم(حرفه‌ای‌گرایی/ حرفه‌ای‌گری)، حرفه‌ای‌گرایی پزشکی، آموزش پزشکی، اخلاق پزشکی، برنامه درسی اخلاق پزشکی در پایگاه داده‌های الکترونیکSID, Magiran, Medlib,، ERIC، Scoupus، Medline، Web of Science در 20 سال گذشته در فاصله سال‌های 1995 تا 2015جستجو و انتخاب صورت پذیرفت. از مجموع 60 مقاله و چهار e-book به دست آمده به این ترتیب، مستندات 28 مقاله و دوکتاب مرتبط، استخراج گردید. نتایج: مرور متون تخصصی 28 مقاله و دو کتاب در موضوع مورد مطالعه، نشان داد که حرفه‌ای‌گرایی در آموزش پزشکی در دو قالب رویکرد صریح و ضمنی به وقوع می‌پیوندد. حاصل این اتفاق، پزشک به عنوان «فردحرفه‌ای» با تمام ویژگی‌های آن است. نتیجه‌گیری: براساس نتایج، حرکت در راستای آموزه‌های تئوری یادگیری موقعیتی نشان می‌دهد که بایستی بین آموزش صریح و روشن رکن شناختی حرفه‌ای‌گرایی و ایجاد فرصت‌هایی برای رخ دادن یادگیری در محیط واقعی تعادل برقرار شود. در این جهت برنامه درسی آموزش پزشکی نیازمند تحول است. M3 ER -