RT - Journal Article T1 - The Effects of Utilizing an Innovative Method to Mimic a Prescription, named “Prescomime”, on Medical Students’ Learning and clinical Skills Development in Pharmacology Course JF - IJME YR - 2015 JO - IJME VO - 14 IS - 12 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3466-fa.html SP - 1093 EP - 1102 K1 - Mimic K1 - prescription K1 - learning K1 - pharmacology K1 - medical students K1 - role playing AB - مقدمه: داروشناسی، درسی بسیار کاربردی و در عین حال مشکل به لحاظ یادگیری است. استفاده از روش‌های ابتکاری و مبتنی بر عملکرد، می‌تواند یادگیری دروس تئوری را تسهیل نماید. لذا این پژوهش با هدف بررسی تأثیر به کارگیری روشی ابداعی (Prescomime)و مبتنی بر ایفای نقش بر یادگیری و رشد مهارت‌های بالینی دانشجویان پزشکی در درس داروشناسی انجام گردید. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه تک گروهی با آزمون نهایی بود که در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، در نیمسال اول و دوم سال تحصیلی 92-91 برای دانشجویان پزشکی در درس داروشناسی (تمامی دانشجویان کلاس: 22 نفر در نیمسال اول و 24 نفر در نیمسال دوم) انجام گرفت. عبارت Prescomime از دو کلمه Prescription + Mimic گرفته شده است و به معنای تقلید از نسخه است. در هر وعده برگزاری دانشجویان کلاس به دو گروه تقسیم شدند. گروه جستجوگر فردی از همان گروه را که یک بیمارفرضی از طبقه متوسط اجتماعی (که اطلاعات پزشکی ندارد) بود، مورد سؤال قرار می‌دادند و با گرفتن اطلاعات در مورد یک دارو از بیمار فرضی به یک دارو می‌رسیدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای محقق ساخته جهت ارزیابی روش بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی(تست آماری Anova و آزمونt-Test ) استفاده شد. نتایج: میانگین ارزشیابی ایده برگزاری این روش در ترم اول 05/0±09/4 در مقابل 09/0±09/4 در ترم دوم از مجموع 5 نمره بود، که تفاوت معناداری را نشان نمی‌دهد (19/0, t=9/0(p= اما میانگین نمره نحوه اجرای روش در ترم اول 87/0±02/3 در مقابل 17/0±05/4 در ترم دوم بود، که تفاوت معناداری را نشان می‌دهد (48/3, t=0001/0(p LA eng UL http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3466-fa.html M3 ER -