%0 Journal Article %A Abbasi, Moslem %A Dargahi, Shahriar %A Mohammad alipor, Zeynab %A Mehrabi, Alireza %T The Role of Student Stressors in Predicting Procrastination and Academic Burnout among Nursing Students %J Iranian Journal of Medical Education %V 15 %N 0 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3465-fa.html %R %D 2015 %K Stressors, procrastination, education burnout, nursing students, %X مقدمه: رشته‌ی پرستاری یکی از رشته‌هایی است که می‌تواند تنش زیادی برای دانشجویان به همراه داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل استرس‌زای دانشجویی در پیش بینی تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری بود. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی جامعه‌ی آماری شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی92-93 بود که از میان آنها 270 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه‌های تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی و عوامل استرس‌زای دانشجویی استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین عوامل استرس‌زای دانشجویی و تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی رابطه‌ی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که عوامل استرس‌زای دانشجویی مرتبط با شرایط تحصیلی، محیط آموزشی، فارغ‌التحصیلی و محیط خوابگاه در مجموع 8/11% از تغییرات فرسودگی تحصیلی دانشجویان و 6/18% از تغییرات تعلل‌ورزی را پیش‌بینی می‌کند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نقش عوامل استرس‌زای دانشجویی در تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری را آشکار ساخت که می‌تواند بیان‌کننده این باشد که عوامل استرس‌زای دانشجویی نقش مهمی در زمینه تشدید و بروز تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری دارند. %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3465-fa.pdf %P 293-303 %& 293 %! %9 Original research article %L A-10-2857-2 %+ %G eng %@ 1608-9359 %[ 2015