AU - Zareh Hoshyari Khah, Hojat AU - Moradbeygi, Khadijeh AU - Elhami, Saeedeh AU - Shayesteh far, Marzieh AU - Cheraghian, Bahman AU - Hatefi moadab, Nasim TI - Impact of a Caring Behavior Educational Program Based on Human Care Theory on Nursing Students’ Perception of the Care PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJME JN - IJME VO - 14 VI - 10 IP - 10 4099 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3426-fa.html 4100 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3426-fa.pdf SO - IJME 10 AB  - مقدمه: مراقبت به عنوان یک مفهوم چند بعدی در پرستاری می‌تواند از طریق آموزش ارزش‌های اصلی واقعیت یابد. لذا پژوهش حاضر با عنوان تأثیر برنامه آموزشی رفتار مراقبتی بر دانشجویان پرستاری، با هدف توسعه توانایی دانشجویان پرستاری برای تبدیل شدن به یک مراقبت‌کننده حرفه‌ای انجام شد. روش‌ها: این پژوهش نیمه تجربی (مداخله‌ای آموزشی) در نیمسال دوم تحصیلی سال 93-92 در دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام شد. دانشجویان ترم‌های 6 و 8 پرستاری به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل(58 دانشجو به دو گروه 29 نفره) تقسیم و برنامه آموزشی طراحی شده بر اساس نظریه واتسون برای گروه مداخله در طول کارآموزی بخش‌های داخلی و جراحی اجرا و گروه کنترل آموزش‌های معمول را دریافت نمودند. سطح درک دانشجویان شرکت‌کننده در هر دو گروه پیش و پس از اجرای مداخله با ابزار CDI-35 مورد بررسی قرار گرفت. از آزمون های کای اسکوئر، تی مستقل، تی زوج جهت تحلیل داده‌ها استفاده گردید. نتایج:. از نظر متغیرهای دموگرافیک بین دو گروه تفاوت معناداری نبود. در پیش‌آزمون در حیطه مراقبت نامناسب بین دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد(0001/0p=). در پس‌آزمون در گروه مداخله در هر 5 حیطه رفتار مراقبتی بعد از اجرای برنامه آموزشی افزایش میانگین معنادار بود (0001/0p=) ولی در گروه کنترل تنها در بعد تکنیکی حرفه‌ای افزایش معنادار دیده شد (001/0p=). نتیجه‌گیری: نظر به اهمیت خدمات پرستاری در هر نظام سلامت و با توجه به این که هدف برنامه‌های آموزش بالینی پرستاری، تربیت پرستارانی است که هنر و علم پرستاری را گسترش دهند، طراحی برنامه برای تقویت و توانمند‌سازی پرستاران، امری اجتناب‌ناپذیر است و نتایج این تحقیق می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - IJME PG - 836 PT - Original research article YR - 2015