%0 Journal Article %A Barkhordary, Maasoumeh %A Jalalmanesh, Shamsolmoluk %A Mahmodi, Mahmoud %T The Relationship Between Critical Thinking Disposition And Self Esteem In Third And Forth Year Bachelor Nursing Students %J Iranian Journal of Medical Education %V 9 %N 1 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-925-fa.html %R %D 2009 %K Critical thinking, Disposition, Self esteem, Nursing students., %X مقدمه: داشتن تفکر انتقادی نیازمند شخصیتی هوشیار و با قدرت تصمیم‌گیری است که از شاخصه‌های عزّت نفس می‌باشد. این مطالعه به منظور بررسی ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و عزّت نفس در دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی پیوسته پرستاری انجام شد. روش‌ها: این مطالعه همبستگی با تعداد 170 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید صدوقی و آزاد اسلامی شهر یزد در سال 1387 بر اساس نمونه‌گیری طبقه‌ای انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای مشتمل بر سه بخش: بخش اول، مشخصات دموگرافیک؛ بخش دوم، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا و بخش سوم، پرسشنامه عزّت نفس روزنبرگ (Rosenberg) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش‌های آمار توصیفی (توزیع فراوانی مطلق و نسبی و میانگین و انحراف معیار) و ضریب همبستگی پیرسون در نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. نتایج: نتایج نشان داد که اکثریت دانشجویان (8/81 درصد) دارای گرایش به تفکر انتقادی متزلزل بودند و عزت نفس آنان (5/73 درصد) در حد متوسط بود. بین گرایش به تفکر انتقادی و عزّت نفس، ارتباط معنی‌داری وجود داشت. نتیجه‌گیری: دانشجویان با عزت نفس بالاتر از گرایش به تفکر انتقادی مطلوب‌تری برخوردار و ارتباط مستقیم و مثبتی بین این دو ویژگی وجود داشت. لازم است اعضای هیأت علمی، عزّت نفس کافی برای انجام قضاوت و تصمیم‌گیری در شرایط مختلف بالینی را در دانشجویان پرستاری ایجاد نمایند. %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-925-fa.pdf %P 13-19 %& 13 %! %9 Original research article %L A-10-281-4 %+ %G eng %@ 1608-9359 %[ 2009