TY - JOUR T1 - Investigating The Academic Achievement Evaluation Of Specialized Theoretical Courses Of Midwifery BS TT - وضعیت ارزشیابی تحصیلی دروس تخصصی نظری دوره کارشناسی پیوسته مامایی JF - IJME JO - IJME VL - 9 IS - 4 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1099-fa.html Y1 - 2010 SP - 346 EP - 355 KW - Academic achievement evaluation KW - Midwifery education KW - Specialized courses KW - Bloom classification N2 - مقدمه: استفاده از آزمون خوب پیشرفت تحصیلی، مستلزم در نظر گرفتن تمامی هدف‌های آموزشی و همه محتوای برنامه درسی است. در این تحقیق، با توجه به اهمیت دروس تخصصی نظری مامایی، محققین به ارزیابی نحوه ارزشیابی و بررسی سؤالات آزمون‌های ارزشیابی از نظر سطح سؤالات و تطابق آن با اهداف آموزشی پرداخته‌اند. روش‌ها: این تحقیق توصیفی به شکل مقطعی بر روی ارزشیابی‌های هجده درس تخصصی نظری مامایی طی دو نیم‌سال تحصیلی 86-1385 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. متغیرهای مورد بررسی شامل ابزارهای ارزشیابی، توزیع نوع سؤالات، سطح سؤالات امتحان و سطح عنوان شده در طرح درس (بر اساس طبقه‌بندی بلوم) و ضریب دشواری و شاخص تمیز سؤالات، تعداد سؤالات مناسب و تعداد سؤالات امتحان برای هر محتوای درسی بود. نتایج: در پنج درس (78/27 درصد) امتحان میان ترم برگزار شده بود. هفتاد و یک درصد سؤالات در سطح یک طبقه‌بندی بلوم قرار داشت. بین سطح سؤالات امتحانات میان ترم و پایان ترم با سطح اهداف آموزشی ارتباط معنی‌داری وجود داشت. فراوانی نسبی سؤالات آسان در امتحانات پایان ترم 35/52 درصد بود و 27/44 درصد سؤالات دارای ضریب تمیز مناسب بودند. بین تعداد سؤالات به ازای هر محتوای آموزشی در امتحان با برآورد تعداد سؤالات مناسب برای هر محتوای آموزشی، همبستگی معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: اکثر ارزشیابی‌های انجام شده دروس تخصصی نظری مامایی از نوع تراکمی و سؤالات عمدتاً آسان و نسبت سؤالات با تمیز کم و نامناسب نیز بیش از حد مورد انتظار است. سؤالات چند گزینه‌ای، معمول‌ترین ابزار اندازه‌گیری در ارزشیابی دروس نظری تخصصی مامایی است که با کاهش سطح سؤالات از سطوح مورد انتظار همراه شده است. M3 ER -