RT - Journal Article T1 - Isfahan University of Medical Sciences Researchers Viewpoints on Holding the Commemoration of Research week JF - IJME YR - 2015 JO - IJME VO - 14 IS - 10 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3494-fa.html SP - 919 EP - 921 AB - امروزه تمامی کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه برای حفظ یا ایجاد بنیان‌های توسعه یافتگی و ارتقای قدرت رقابت خود با دیگر کشورها، علم و فناوری را به عنوان محور اصلی فعالیت‌های خود مورد توجه قرار می‌دهند. علم و فناوری محصول فعالیت‌های پژوهشی است و در صورتی که فعالیت‌های علمی و پژوهشی با سایر فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ترکیب گردد توسعه پایدار حاصل خواهد گردید(1). متأسفانه علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، مسأله تحقیق و پژوهش در کشور ما هنوز جایگاه اساسی خود را نیافته است(2). نظام اداری دانشگاهی و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور تناسبی با یک نظام تحقیقاتی و پژوهشی پویا و پژوهنده ندارد(3). با توجه به این مسأله، پژوهش در سال‌های اخیر بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته و به منظور بزرگداشت پژوهش و پژوهشگران هر ساله روز و هفته پژوهش در آذر ماه گرامی داشته می‌شود. مراسم بزرگداشت هفته پژوهش همه ساله در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز برگزار شده اما معمولاً میزان رضایت افراد از نحوه برگزاری آن مشخص نبوده و پس از برگزاری مراسم، گزارش شکایات و عدم رضایت افراد دریافت می‌شود. به همین سبب شورای پژوهشی دانشگاه، هنگام بررسی پیشنهادات برگزاری مراسم به این نتیجه رسید که به طور مستقیم از نظرات پژوهشگران استفاده نماید؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص جنبه‌های مختلف برگزاری مراسم هفته پژوهش و استفاده از نظرات آنان جهت برگزاری بهتر و موثرتر مراسم انجام گرفت. مطالعه از نوع توصیفی بود و به صورت مقطعی انجام گرفت. جامعه مطالعه شامل کلیه پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود که از افراد حاضر در مراسم بزرگداشت سال 1392به عنوان نمونه در دسترس استفاده شد. همچنین پرسشنامه از طریق روابط عمومی امور پژوهشی دانشگاه برای کلیه پرسنل و جهت بررسی دیدگاه دانشجویان پرسشنامه برای اعضای کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده‌ها و اعضای زیرمجموعه آنها فرستاده شد.در مجموع 54 نفراز اساتید و کارکنان دانشگاه و 20 نفر از دانشجویان پرسشنامه را تکمیل و ارسال نمودند. پرسشنامه محقق‌ساخته شامل مواردی چون نحوه اطلاع‌رسانی مراسم، شیوه برگزاری، نحوه انتخاب افراد نمونه، حیطه‌های اهدای جوایز، جوایز و تأثیرات برگزاری مراسم بود که روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظرات مسؤولان امور پژوهشی و پایایی آن نیز به روش آزمون-بازآزمون تأیید گردید(8/0r=). سؤالات بسته پرسشنامه به وسیله شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون‌هایی نظیر اسپیرمن، فی و کرامر و تاوگودمن و کروسکال به وسیله SPSS-20 تحلیل گردید. سؤالات باز نیز ابتدا به صورت دستی استخراج، سپس کدبندی شده و کدها پس از دسته‌بندی با ذکر درصد فراوانی بیان گردید. اکثریت افراد از اطلاع‌رسانی در خصوص مراسم رضایت داشتند. در رابطه با شیوه برگزاری مراسم نیز 1/58درصد از افراد، برگزاری مراسم هم در دانشکده‌ها و هم در دانشگاه به صورت کلی را مناسب‌تر دانستند. 8/56درصد از افراد با ملاک‌های انتخاب افراد نمونه موافق بودند. 4/82درصد با در نظر گرفتن تعداد مقالات به عنوان مهم‌ترین ملاک انتخاب افراد موافق نبودند؛ اما اکثریت مشارکت‌کنندگان با درنظر گرفتن IF مجلات (77درصد) و در نظر گرفتن H Index مجلات (8/60درصد) موافق بودند. پژوهشگران در خصوص حیطه اهدای جوایز به مواردی مانند انجام طرح پژوهشی و دریافت گرنت برای دانشگاه، امتیازدهی به آثار پژوهشی بر مبنای اهمیت، کاربرد و رعایت اصول اخلاقی اشاره داشتند. همچنین 2/66درصد از پژوهشگران اظهار داشتند که بایستی برای هر دانشکده سهمیه متفاوت اعمال شود و ملاک‌های اعمال سهمیه را مواردی نظیر حیطه کاری و تفاوت رشته‌ها (40درصد)، میزان برونداد پژوهشی (35درصد) و تعداد پرسنل و دانشجویان (25درصد) عنوان نمودند. در خصوص کلیت مراسم 8/6درصد از مراسم رضایت کافی داشتند، 9/45درصد افراد آن را در مجموع خوب، اما نیازمند اصلاحات اندک ارزیابی نمودند، در مقابل 1/31درصد آن را نیازمند اصلاحات عمده دانستند و تنها 7/2درصد از کلیت مراسم ناراضی بودند. پنجاه درصد از پژوهشگران بیان نموده بودند که برگزاری مراسم سال 1391 تأثیری بر عملکرد پژوهشی آنان نداشته و انگیزه‌ای در آنان ایجاد نکرده است. یافته‌ها نشان داد میان منتخب بودن افراد با سطح رضایت همبستگی وجود نداشت؛ اما رابطه میان منتخب بودن افراد و تأثیرگذاری مراسم بر انگیزه آنان مستقیم و معنادار بود(01/0p LA eng UL http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3494-fa.html M3 ER -