%0 Journal Article %A Eslamian, Hassan %A Jafari Sani, Hossein %A Goodarzi, Zohreh %A Eslamian, Zahra %T Study the relationship between emotional intelligence and how to apply the standards of effective teaching by faculty Medical Sciences %J Iranian Journal of Medical Education %V 14 %N 8 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2976-fa.html %R %D 2014 %K emotional intelligence, effective teaching, university professors, %X مقدمه: امروزه توانایی تنظیم و مدیریت هیجانات استادان در کلاس درس، مقوله‌ای بسیار مهم و تعیین‌کننده برای تدریس موفق و مؤثر است. هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین هوش هیجانی استادان و اثربخشی تدریس و به کارگیری مؤلفه‌های تدریس اثربخش استادان دانشگاه علوم پزشکی بود. روش‌ها: دراین پژوهش توصیفی همبستگی جامعه آماری شامل کلیه استادان دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تدریس بودند (393نفر). مطابق با جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان، 191 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر شامل پرسشنامه محقق‌ساخته تدریس اثربخش و پرسشنامه هوش هیجانی بار _ ان بود. تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج: بین متغیر هوش هیجانی استادان با انجام تدریس اثربخش توسط آنها رابطه معناداری مشاهده شد (05/0p %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2976-fa.pdf %P 685-694 %& 685 %! %9 Original research article %L A-10-2444-1 %+ () PhD Candidate in Curriculum Development, University of Isfahan, Isfahan, Iran. Email: eslamian.1362@yahoo.com %G eng %@ 1608-9359 %[ 2014