%0 Journal Article %A Izadi, Poopak %A Pirasteh, Ashraf %A Shojaienejad, Ali %A Omid, Athar %T Patients’ Attitude and Feeling toward the Presence of Medical Students in Shahid Mostafa Khomeini Educational Clinics %J Iranian Journal of Medical Education %V 14 %N 4 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3153-fa.html %R %D 2014 %K Attitude, patients’ feeling, medical students, outpatient education, clinical education, %X مقدمه: بیماران، کلید آموزش سرپایی دانشجویان پزشکی در سراسر دنیا هستند و رضایت بیماران از خدمات دریافتی سبب افزایش مشارکت بیمار و بهبودی روند آموزش بالینی دانشجویان است. هدف از این مطالعه، بررسی نگرش و احساس بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاه‌های آموزشی بیمارستان مصطفی خمینی نسبت به حضور دانشجویان پزشکی است.روش‌ها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی  502 بیمار مراجعه‌کننده به 8 درمانگاه تخصصی آموزشی بیمارستان شهید مصطفی خمینی دانشگاه شاهد در سال 1392به روش نمونه گیری در دسترس آسان، از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته مورد بررسی قرار گرفتند. روایی پرسشنامه به روش صوری و محتوایی و پایایی آن با استفاده از محاسبه‌ی ضریب آلفای کرونباخ (75/0α=) مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی تست و ANOVA انجام شد.نتایج: میانگین نمره احساس بیماران نسبت به حضور دانشجویان 1±46/3 از 5 نمره بود. 8/71% از بیماران در مجموع از روند شرح‌حال‌گیری و معاینه احساس راحتی می‌کردند. بین میانگین و انحراف معیار دو گروه افراد مطلع از حضور دانشجو در درمانگاه (73/0±81/3) و غیر مطلع (1/1±13/3) تفاوت آماری معنادار در احساس آنها نسبت به حضور در مباحثه آموزشی دیده شد (95/7, t= 001/0= p). همچنین بین دو گروه افرادی که تمایل به معاینه شدن و شرح‌حال‌گیری توسط هم جنس داشتند با میانگین و انحراف معیار (93/0±25/3) و آنهایی که تمایل نداشتند با میانگین و انحراف معیار (1±76/3) تفاوت آماری معنادار در نمره احساسشان وجود داشت (001/0p=).نتیجه‌گیری: بیماران در مجموع احساس راحتی از حضور دانشجویان پزشکی هنگام شرح‌حال‌گیری و معاینه داشتند. اما این امر در صورت افزایش آگاهی بیماران نسبت به حضور دانشجو و تأکید بر نقش آنان در آموزش دانشجویان و رعایت حریم خصوصی و محرمانگی بیماران بیش‌تر خواهد شد. %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3153-fa.pdf %P 303-311 %& 303 %! %9 Original research article %L A-10-2403-2 %+ Isfahan University of medical sciences %G eng %@ 1608-9359 %[ 2014