AU - Yazdani, Shahram AU - Farajpour, Arezou TI - Concept Analysis of “Practice-Based Learning and Improvement” according to Walker and Avant’s Approach PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJME JN - IJME VO - 17 VI - 0 IP - 0 4099 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4339-fa.html 4100 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4339-fa.pdf SO - IJME 0 AB  - مقدمه: مرور متون مبین آن است که در مورد تعربف، نحوه اجرا، آموزش و ارزیابی توانمندی یادگیری و ارتقای مبتنی بر عمل در میان صاحب نظران اتفاق نظر وجود ندارد لذا این مطالعه با هدف شفاف‌سازی مفهوم و ارائه تعریف تحلیلی انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه بر اساس رویکرد تحلیل مفهومی واکر و آوانت و اجرای هشت مرحله انتخاب مفهوم، تعیین اهداف تحلیل، تعیین ویژگی‌های تعریفی، ارائه مورد الگو، ارائه موارد جایگزین، مخالف، مرتبط، حدواسط و جعلی، شناسایی پیشایندها و پسایندها و تعریف شاخص‌های تجربی انجام شد. پس از انجام جستجوی وسیع در پایگاه‌های داده علمی با استراتژی‌های از پیش تعیین شده تعداد 120 سند مورد مطالعه قرار گرفت و ویژگی‌های تعریفی مفهوم استخراج و تعریف تحلیلی ارائه شد. نتایج: توانمندی یادگیری و ارتقای مبتنی بر عمل یک صلاحیت پیچیده، وابسته به حرفه و زمینه است که مشتمل بر مجموعه‌ای از صلاحیت‌های فردی است که بایستی فراگیران این توانمندی را در دوره آموزش دانشگاهی خود کسب نمایند و با ایفای نقش‌های حرفه‌ای به منصه ظهور برسانند، البته وقوع آن مستلزم پیشایندهایی است و در صورت محقق شدن به تعالی خدمات بالینی می‌انجامد. نتیجه‌گیری: یادگیری و ارتقای مبتنی بر عمل به عنوان یک فراصلاحیت نقش مهمی در بهبود کیفیت خدمات بالینی دارد و این مطالعه با شفاف‌سازی مفهوم، برنامه‌ریزی و عملیاتی‌سازی آن را تسهیل نمود و آن را از مفاهیم مجاور متمایز ساخت. CP - IRAN IN - Department of Medical Education, School of Medical Education, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Email: Ar_farajpour@sbmu.ac.ir LG - eng PB - IJME PG - 482 PT - Original research article YR - 2017