AU - Borzou, Reza AU - Safari, Mahmoud AU - Khodavisi, Masoud AU - Torkaman, Bita TI - The Viewpoints Of Nurses Towards Applicability Of Nursing Curriculum In Hospitals Affiliated To Hamedan University Of Medical Sciences PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJME JN - IJME VO - 8 VI - 2 IP - 2 4099 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-851-fa.html 4100 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-851-fa.pdf SO - IJME 2 AB  - مقدمه: متناسب بودن برنامه آموزشی پرستاران با وظایف آنان بر بالین امری اجتناب‌ناپذیر است. این مطالعه به منظور بررسی نظرات پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان پیرامون کاربردی بودن آموزش‌های دوره کارشناسی پرستاری صورت گرفت. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی و مقطعی، 172 نفر پرستار دانش‌آموخته شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان که دارای شرایط و معیار‌های پژوهش بودند، انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ای که حاوی اطلاعات دمو گرافیک و برنامه‌های آموزشی دوره کارشناسی پرستاری بود، استفاده گردید. این اطلاعات شامل دروس پایه، اصلی، تخصصی، کارآموزی و کارآموزی در عرصه دوره کارشناسی پیوسته پرستاری بود که پس از تکمیل آن توسط پرسنل پرستاری، با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS‌ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بیشترین و کمترین میانگین امتیازات در دروس پایه، به ترتیب متعلق به فیزیولوژی (79/2) و آمار حیاتی مقدماتی و روش تحقیق در پرستاری(62/1)، در دروس اصلی، داروشناسی (45/3) و اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماری‌ها (58/2) و در دروس تخصصی، پرستاری بیماری‌های داخلی و جراحی 1 و 3 (46/3) و پرستاری بهداشت جامعه 1 (34/2) بود. بیشترین و کمترین میانگین امتیاز در کارآموزی، پرستاری بیماری‌های داخلی و جراحی 1 (38/3) و پرستاری بهداشت جامعه (33/2) بود. در خصوص کارآموزی در عرصه، بیشترین و کمترین میانگین امتیاز مربوط به دروس پرستاری بیماری‌های داخلی و جراحی 3 و 4 (38/3) و پرستاری بهداشت جامعه (35/2) بود. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه بر کاربرد دروس و کارآموزی‌های مربوط به پرستاری داخلی و جراحی، بیشتر از سایر دروس تأکید شده و دروس زیربنایی مانند فیزیولوژی، آناتومی، داروشناسی، فرایند یادگیری و اصول آموزش به مددجو نیز از دیدگاه پرستاران شاغل کاربرد داشته است، به نظر می‌رسد که لازمست در برنامه‌ریزی آموزش پرستاری به این دروس توجه بیشتری شود. ضرورت مطالعات وسیع‌تر برای ارزیابی برنامه آموزش پرستاری دروس جدید و قدیم توصیه می‌شود. CP - IRAN IN - Instructor, Department of Medical-Surgical, School of Nursing and Midwifery, Hamedan University of Medical Sciences, Shariati St, Hamedan, Iran. LG - eng PB - IJME PG - 205 PT - Original research article YR - 2009