%0 Journal Article %A ashoori, jamal %T The Relationship of Cognitive and Meta-Cognitive Learning Strategies, Perceived Classroom Goal Structure, and Spiritual Intelligence with Academic Achievement among Nursing Students %J Iranian Journal of Medical Education %V 13 %N 8 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2661-fa.html %R %D 2013 %K Cognitive Strategies, Metacognitive Strategies, Perceived Classroom Goal Structure, Spiritual Intelligence, Academic Achievement, Nurses., %X مقدمه: پیشرفت تحصیلی تحت تاثیر متغیرهای زیادی است. از مهم‌ترین آنها می‌توان به راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، ساختار هدف‌های ادراک شده کلاس، و هوش معنوی اشاره کرد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، ساختار هدف‌های ادراک شده کلاس و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا در سال تحصیلی 92-1391 بود. در کل 180 دانشجو(113 دختر و 67 پسر) به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه‌های استاندارد راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ، ساختار هدف‌های ادراک شده کلاس )میدلی( و نسخه فارسی هوش معنوی که توسط عبداله زاده و همکاران روایی و پایایی آن تعیین شده را تکمیل کردند. داده‌ها با روش رگرسیون گام به گام تحلیل شد. نتایج: ساختار هدف تبحری (23/0r=)، تفکر انتقادی (37/0r=)، خود نظم‌دهی فراشناختی (42/0r=) و هوش معنوی (31/0r=) با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشتند (05/0p=). در یک مدل پیش‌بین، صرفاً خودنظم‌دهی فراشناختی، تفکر انتقادی و ساختار هدف تبحری توانستند 35 درصد پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی کنند. سهم خودنظم‌دهی فراشناختی بیش از سایر متغیرها بود. نتیجه‌گیری: برای افزایش پیشرفت تحصیلی نخست باید به آموزش خودنظم‌دهی فراشناختی و سپس به آموزش تفکر انتقادی پرداخت و در نهایت باید به فهم درس تأکید کرد تا ساختار کلاس، به ساختار تبحری تبدیل شود. %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2661-fa.pdf %P 692-700 %& 692 %! %9 Original research article %L A-10-2176-1 %+ %G eng %@ 1608-9359 %[ 2013