RT - Journal Article T1 - Critical Thinking Skills of Medical Students at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences JF - IJME YR - 2017 JO - IJME VO - 17 IS - 0 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4390-fa.html SP - 420 EP - 427 K1 - Critical thinking K1 - medical students K1 - education K1 - California critical thinking skills test AB - مقدمه: تفکر انتقادی یکی از اهداف مهم آموزش و از معیارهای اعتباربخشی مراکز آموزشی است که سازمان‌ جهانی آموزش پزشکی (WFME) بر اهمیت آن در آموزش پزشکی تأکید دارد. این مطالعه با هدف تعیین مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام پذیرفت. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی-مقطعی 181 دانشجوی پزشکی مقطع علوم پایه با نمونه‌گیری در دسترس بررسی شد. مهارت تفکر انتقادی دانشجویان با استفاده از فرم ب پرسشنامه کالیفرنیای (CCTST) مشتمل بر 34 سؤال مورد ارزیابی قرار گرفت. حد متوسط میانگین تعیین شده 89/15 می باشد. نمرات کمتر از حد متوسط بیانگر مهارت‌ تفکر انتقادی ضعیف و نمرات بالاتر از آن بیانگر مهارت‌ تفکر انتقادی قوی در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره تفکر انتقادی دانشجویان 98/2±53/ 7 بود یعنی کم‌تر از 50 درصد نمره کل (در مقایسه با میانگین حد متوسط 89/15). تفاوت معناداری در تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی با توجه به جنس، سن و عملکرد تحصیلی مشاهده نشد (05/0<p). نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه نشان داد مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی پایین‌تر از حد متوسط و در مجموع ضعیف است. با توجه به اهمیت استفاده از تفکر انتقادی در تصمیم‌گیری‌های بالینی، انتظار می‌رود اساتید دانشگاه توجه بیش‌تری در پرورش تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی نشان دهند. LA eng UL http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4390-fa.html M3 ER -