TY - JOUR JF - IJME JO - Iranian Journal of Medical Education VL - 12 IS - 12 PY - 2013 Y1 - 2013/3/01 TI - Exploring the Faculty Members’ Expectations from Educational Development Centers in Medical Universities: A Qualitative Research TT - انتظارات اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی: یک مطالعه کیفی N2 - مقدمه: تحولات عظیمی که در سه دهه اخیر در علوم پزشکی رخ داده است، نیاز به دگرگونی و تغییر در آموزش پزشکی را بیشتر نمایان ساخته و منجر به شکل‌گیری مراکز توسعه آموزش شده است. در واقع مراکز توسعه مسؤولیت تصمیم‌سازی و اجرای سیاست ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها را عهده دار می‌باشند. این پژوهش، جستاری بر انتظارات اعضای هیأت‌علمی از مراکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه‌ها است، چرا که این افراد هم خدمت گیرندگان اصلی این مراکز هستند و هم می‌توانند از همکاران اصلی آن باشند. روش‌ها: دراین مطالعه کیفی با الهام از الگوی ارزشیابی هدف آزاد، افراد واجد معیارهای ورود به پژوهش (یعنی، معاونین آموزشی و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی با حداقل 5 سال سابقه کار) با استفاده از روش نمونه‌گیری هدف‌مند، مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته با سؤال‌های باز قرار گرفتند. مصاحبه‌ها تا زمان اشباع داده‌ها ادامه یافت. روایی و پایایی پژوهش حاضر در چهار محور مقبولیت، انتقال‌پذیری، همسانی و تعین تامین شد. برای تجزیه و تحلیل محتوا از شیوه تجزیه و تحلیل تم‌ها (thematic analysis) استفاده شد. نتایج: در مجموع 15 نفر در پژوهش حاضر شرکت نمودند. تفسیر داده‌ها، یافته‌های پژوهش را در 6 درون‌مایه (تم اصلی)، 16 طبقه (تم فرعی) و 9زیر طبقه، جای داد. درون‌مایه‌های اصلی عبارتند از: ایفای نقش آموزشی، ایفای نقش در فرایند ارزشیابی، بازگشت به فلسفه وجودی، مراکز و اعضای هیأت‌علمی، ایفای نقش در تولید علم و حمایت از اعتلای دفاتر توسعه. نتیجه‌گیری: گستردگی توقعات اعضای هیأت‌علمی می‌تواند نشانگر اهمیت و حساسیت نقش مراکز در ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه باشد. به نظر می‌رسد کشف انتظارات اعضای هیأت‌علمی و تلاش برای پاسخ به آن، به ایجاد انگیزه و جلب مشارکت ایشان در مراکز توسعه کمک می‌کند. امید است نتایج این پژوهش در برنامه‌ریزی آتی مراکز توسعه مورد استفاده قرار گیرد. SP - 947 EP - 964 AU - Changiz, Tahereh AU - Shater jalali, Maria AU - Yamani, Nikoo AD - Isfahan University of Medical Sciences KW - Educational Development Centers KW - Faculty Member KW - Outcome KW - Expectations UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2249-fa.html ER -