@ARTICLE{Sadeghnezhad, author = {Moshtaghi Honarvaran, Behrooz and Nani, Mohammad and Kamali, Delaram and Sadeghnezhad, Maliheh and }, title = {The Status of Professional Nursing Roles in Nursing MSc Theses}, volume = {17}, number = {0}, abstract ={مقدمه: پایان‌نامه‌های پرستاری از مهم‌ترین منابع تولید علم برای عمل پرستاری است. توجه به نقش‌های پنج‌گانه‌ی پرستاری جهت توسعه‌ی حرفه‌ای این رشته امری ضروری است. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان توجه به نقش‌های حرفه­ای پرستاری در پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و روند تغییرات آن طی سال‌های 1393-1381 است. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در سال‌های 1393-1381 مورد بررسی قرار گرفت. عناوین پایان‌نامه‌ها از نظر نقش‌های پنج‌گانه پرستاری شامل؛ نقش­های مراقبتی، آموزشی، ارتباطی، حمایتی و مدیریتی مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات فهرست وارسی پژوهشگرساخته روا و پایا بود که به کمک آن زمینه موضوعات پایان‌نامه‌ها در پنج محور تحقیقاتی فوق مشخص گردید. نتایج: 160 پایان‌نامه در فاصله زمانی مذکور نگارش شده بود. از میان عناوین مورد بررسی، 5/37% به نقش مراقبتی، 75/18% آموزشی، 8/1% ارتباطی، 25/6% حمایتی و 7/5% به نقش مدیریتی مرتبط بودند. 30% عناوین نیز به مواردی غیر از نقش‌های پنج‌گانه پرستاری پرداخته بودند. پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پرستاری در طول این سال­ها بیش‌تر بر نقش مراقبتی متمرکز بوده‌است و نقش ارتباطی کم‌تر از دیگر نقش‌ها مورد توجه قرار گرفته است. توجه به نقش ارتباطی، مدیریتی و آموزشی به تدریج در طول بازه زمانی مذکور افزایش یافته است، اما تعداد عناوین متفرقه نیز به تدریج افزایش یافته است. نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت پرداختن به نقش‌های پنج‌گانه پرستاری جهت کمک به توسعه حرفه‌ای این رشته، لازم است پایان‌نامه‌های پرستاری در سال‌های آینده با تمرکز بیش‌تر و مرتبط تر با این نقش‌ها هدایت گردد. }, URL = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4191-fa.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4191-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, doi = {}, year = {2017} }