TY - JOUR T1 - Students' Viewpoints on Advisors' Nonverbal Communication Skills: A survey in Schools of Health and Allied Health Sciences in Kashan University of Medical Sciences TT - مهارت‌های ارتباط غیرکلامی اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان دانشکده‌های بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان JF - IJME JO - IJME VL - 12 IS - 9 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2046-fa.html Y1 - 2012 SP - 656 EP - 665 KW - student KW - non-verbal communication KW - mentor KW - counseling KW - communication skills N2 - مقدمه: یکی از مهم‌ترین اصول مشاوره، استفاده صحیح از مهارت‌های ارتباطی است و ارتباط غیر کلامی، یکی از مؤثرترین انواع‌ این ارتباطات است. هدف‌این مطالعه، بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده‌های بهداشت و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، پیرامون مهارت‌های ارتباط غیرکلامی اساتید راهنما است. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1388، دیدگاه 202 نفر از دانشجویان دانشکده‌های بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان پیرامون مهارت‌های ارتباط غیرکلامی و رضایت‌مندی از عملکرد اساتید راهنما مورد سنجش قرار گرفت. دانشجویان به روش طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد مطالعه، پرسشنامه محقق‌ساخته‌ای بود که مهارت‌های ارتباط غیرکلامی را در پنج بعد و در قالب 39 گویه و میزان رضایت از استاد راهنما را در قالب یک سؤال مورد سنجش قرار می‌داد. روایی پرسشنامه به روش روایی محتوی تأیید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (96/0 =α) تأیید شد. داده‌ها از طریق آزمون‌های آمار توصیفی و آزمون‌های ناپارامتریک استنباطی (من ویتنی، کروسکال والیس، فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: از دیدگاه دانشجویان نمره مهارت‌های ارتباط غیرکلامی اساتید راهنما به طور کلی 71/0±39/3 بود (بر مبنای 5). بیشترین میانگین مربوط به پوشش ظاهری10/1±76/3 و حالت چهره اساتید هنگام مشاوره 07/1±54/3 نشان داده شد. همچنین میانگین نمره رضایت دانشجویان از استاد راهنما 28/1±36/3 بود. آزمون اسپیرمن همبستگی معناداری بین میزان رضایت دانشجویان از عملکرد اساتید راهنما و ابعاد پنج‌گانه مهارت غیرکلامی را نشان داد. سطح معناداری آزمون‌ها (05/0>α) در نظر گرفته شد نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، سطح مهارت ارتباط غیرکلامی و نیز رضایت‌مندی از عملکرد اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان در حد متوسط ارزیابی شد. ضروری است مسؤولین دانشکده‌های مورد مطالعه از طریق تدوین راهبردهای مؤثر، زمینه ارتقای ارتباط اساتید را فراهم آورند.‌این امر به نوبه خود موجب افزایش سطح رضایت‌مندی دانشجویان و نیز بهبود کیفیت جلسات مشاوره خواهد شد. M3 ER -