@ARTICLE{Mohammad por, author = {Naderi, Azam and Baghaei, Rahim and Mohammad por, Yousef and Aliramaei, Nasrin and Ghorban zadeh, Kobra and }, title = {Comparison of the Effect of Competency-Based Education Model and Traditional Teaching on Cognitive and Clinical Skills Learning among ICU Nursing Students}, volume = {12}, number = {9}, abstract ={مقدمه: آموزش بالینی و ارزشیابی آن، از ارکان اساسی در سیستم آموزش پرستاری است. این مطالعه به منظور بررسی تأثیر کاربرد دو روش آموزشی مبتنی بر شایستگی و آموزش مرسوم در سطح یادگیری بالینی و شناختی دانشجویان پرستاری انجام شد. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی تعداد 28 نفر از دانشجویان پرستاری کارورز بخش ICU در یکی از بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در نیم‌سال دوم سال 90-89 انجام شد. نمونه‌ها به طور تمام شماری با چیدمان تصادفی به دو گروه شاهد و تجربی تقسیم‌بندی شدند. برای هر دو گروه پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای مهارت‌های شناختی از طریق پرسشنامه انجام شد و پس‌آزمون برای مهارت‌های بالینی از طریق فهرست وارسی انجام گرفت، نتایج به دست آمده با استفاده روش‌های آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: در مقایسه دو روش با یکدیگر، میانگین و انحراف معیار نمرات مهارت‌های بالینی به دست آمده دانشجویان گروه تجربی (آموزش مبتنی بر شایستگی) و شاهد (آموزش مرسوم) به ترتیب برابر (01/25±117) و (72/10±162) است که این میزان به طور معناداری در گروه تجربی بیشتر بود (05/0>p). هم چنین با بررسی آزمون t مستقل انجام شده بین نمرات پیش‌آزمون مهارت‌های شناختی دو گروه تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد (49/0p=). اما نمرات پس‌آزمون مهارت‌های شناختی در گروه تجربی به طور معناداری بیش از گروه شاهد بود (000/0p=). نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که کاربرد روش آموزش مبتنی بر شایستگی، بیش از روش مرسوم، فرصت لازم برای ارتقای و بهبود یادگیری مهارت‌های بالینی و شناختی دانشجویان پرستاری را فراهم می‌نماید. لذا پیشنهاد می‌شود از این روش در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری جهت آموزش و ارزشیابی استفاده گردد. }, URL = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1982-fa.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1982-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, doi = {}, year = {2012} }