TY - JOUR T1 - The Relationship between Social Capital and Cultural Intelligence with Medical Students’ Academic Performance TT - ارتباط سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی JF - IJME JO - IJME VL - 13 IS - 8 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2659-fa.html Y1 - 2013 SP - 642 EP - 651 KW - Social Capital KW - Cultural Intelligence KW - Academic Performance KW - Students. N2 - مقدمه: سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی در محیط‌های دانشگاهی که از لحاظ بافت قومی و مذهبی از تنوع بسیاری برخوردار هستند، باعث افزایش سازگاری دانشجویان شده و عملکرد تحصیلی آنان را تحت تأثیر قرار می‏دهد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان است. روش‌ها: این پژوهش توصیفی همبستگی برروی 322نفراز دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه‌های آزاد و دولتی شهرستان‎های بناب و مراغه در سال 1392 که به روش خوشه‎ای چند مرحله‎ای انتخاب شدند، انجام گردید. برای گردآوری داده‌ها از نسخه‏ فارسی پرسشنامه‏های سرمایه اجتماعی کاتارزینا پاژاک و هوش فرهنگی آنگ و همکاران استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: بین عملکرد تحصیلی دانشجویان با سرمایه اجتماعی (314/0=r و 001/0=P) و همچنین با مؤلفه‌های فراشناخت هوش فرهنگی (214/0=r و 001/0=P)، شناخت هوش فرهنگی (327/0=r و 001/0=P)، انگیزش هوش فرهنگی (319/0=r و001/0=P) و رفتار هوش فرهنگی (290/0=r و 001/0=P) همبستگی مثبت و مستقیم وجود دارد. نتایج ضریب همبستگی چند متغیری به روش Enter نشان داد که متغیر سرمایه اجتماعی و خرده مقیاس‌‎های هوش فرهنگی در تبیین متغیر عملکرد تحصیلی دانشجویان (3/43%) سهم دارند. نتیجه‌گیری: با توجه به همبستگی مستقیم عملکرد تحصیلی با سرمایه اجتماعی و خرده مقیاس‌های هوش فرهنگی، به نظر می‌رسد سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی باعث ارتقای عملکرد تحصیلی دانشجویان می‏شود. M3 ER -