TY - JOUR T1 - Two Teaching Methods to Encourage Pregnant Women for Performing Normal Vaginal Delivery TT - مقایسه تأثیر دو روش آموزشی در ترغیب زنان باردار به انجام زایمان طبیعی JF - IJME JO - IJME VL - 12 IS - 3 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1871-fa.html Y1 - 2012 SP - 184 EP - 192 KW - Educational method KW - cesarean section KW - knowledge KW - attitude KW - pregnant women N2 - مقدمه: با توجه به افزایش روز افزون آمار سزارین در کشور، انتخاب یک شیوه آموزشی مناسب در ترغیب زنان باردار به انجام زایمان طبیعی حائز اهمیت است. این مطالعه به منظور مقایسه تأثیر دو روش آموزشی بسته آموزشی و بحث گروهی به همراه بسته آموزشی بر انتخاب زایمان طبیعی در زنان باردار با قصد سزارین انتخابی انجام شد. روش‌ها: مطالعه حاضر نیمه تجربی است که در سال 90-89 بر روی 100 خانم باردار سه ماهه سوم بارداری با قصد یا تصمیم به سزارین انتخابی مراجعه‌کننده به مطب متخصصان زنان، و زایمان شهر زاهدان با روش نمونه‌گیری غیر احتمالی انجام شد. پس از انجام پیش آزمون خانم‌ها به صورت داوطلبانه در دو گروه، روش آموزشی بسته آموزشی و بحث گروهی شرکت کردند. پس از مدت زمان انتظار یک ماهه پس آزمون انجام شد. داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده از به‌کارگیری آزمون‌های تی مستقل، تی زوج و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد. نتایج: مقایسه میانگین و انحراف معیار تغییر نمرات آگاهی خانم‌های باردار در دو گروه آموزشی، اختلاف معناداری را نشان نداد اما بین تغییر نمرات نگرش (05/0p M3 ER -