AU - Saheb Alzamani, Mohammad AU - Zirak, Aida TI - Students‘ Learning And Study Strategies In Isfahan University Of Medical Sciences And Their Relationship With Test Anxiety PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJME JN - IJME VO - 11 VI - 1 IP - 1 4099 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1662-fa.html 4100 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1662-fa.pdf SO - IJME 1 AB  - مقدمه: اضطراب امتحان مشکل شایعی در میان دانشجویان و دانش‌آموزان است. به کار بردن راهبرد‌های مطالعه و یادگیری، و راهبردهای مقابله با اضطراب می‌تواند باعث پیشرفت و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان شود. هدف این پژوهش تعیین وضعیت استفاده از راهبردهای مطالعه و یادگیری و ارتباط آن با اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روش‌ها: این پژوهش به صورت توصیفی مقطعی بر روی 200 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اردیبهشت 1388 انجام شد. روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای و جامعه پژوهش در این مطالعه شامل دانشجویان پرستاری، مامایی، کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، تغذیه و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، در مقطع کارشناسی بود. دانشجویان دو پرسشنامه استاندارد راهبردهای مطالعه و یادگیری وین اشتاین، و اضطراب امتحان ساراسون را تکمیل نمودند و ارتباط نمرات حاصل از این دو بررسی گردید. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه به کمک نرم‌افزارSPSS استفاده شد. همچنین نمرات به دست آمده، با مقدار هنجاری نمرات دانشجویان در امریکا مقایسه گردید. نتایج: نتایج نشان داد که میانه نمرات حاصل شده از 10حیطه پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری به شرح زیر بود: نگرش(29)، انگیزش(27)، کنترل وقت(26)،کنترل اضطراب(15)، تمرکز(27)، پردازش اطلاعات(28)، انتخاب ایده اصلی(30)، راهنمای مطالعه(25)، خودآزمایی(23) و راهبردهای آزمون(29). همچنین اضطراب امتحان در 37 درصد از دانشجویان در سطح خفیف، 5/38 درصد متوسط و 5/24 درصد در سطح شدید بود. رابطه معکوس معناداری بین اضطراب امتحان با تمامی حیطه‌های راهبردهای مطالعه و یادگیری در سطح 05/0 p وجود داشت. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که میان مؤلفه‌های راهبردهای مطالعه و یادگیری و اضطراب امتحان ارتباط معناداری در جهت معکوس وجود داشته است در واقع استفاده از راهبردهای مطالعه و یادگیری می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های کاهش اضطراب امتحان مورد استفاده قرار گیرد. CP - IRAN IN - Assistant professor, Tehran Azad Medical University , Tehran, Iran LG - eng PB - IJME PG - 58 PT - other YR - 2011