AU - Assadi, Seyedeh Negar TI - Knowledge, Attitude And Performance Of Clinical Faculty Members On Community Oriented Medical Education: A Survey In Mashhad School Of Medicine PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJME JN - IJME VO - 11 VI - 5 IP - 5 4099 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1363-fa.html 4100 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1363-fa.pdf SO - IJME 5 AB  - مقدمه: آموزش پزشکی جامعه‌نگر بر آموزش پزشکی مبتنی بر نیاز جامعه تأکید دارد و آگاهی اساتید و نگرش مثبت و عملکرد ایشان از این مقوله جهت آموزش دانشجویان لازم است. هدف از این مطالعه تعیین سطح آگاهی و نگرش و عملکرد اعضای هیأت‌علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به آموزش پزشکی جامعه‌نگر بود. روش‌ها: یک مطالعه توصیفی- مقطعی با روش نمونه‌گیری غیر احتمالی آسان طی سال تحصیلی 89-88 در دانشکده پزشکی مشهد انجام شد. با استفاده از پرسشنامه‌ای که براساس نظرات کارشناسان تهیه شده بود، آگاهی و نگرش اعضای هیأت‌علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بررسی شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی، و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسیون و T-test) با سطح معناداری 05/0>p تجزیه و تحلیل شد. نتایج: از بین 100 پرسشنامه بررسی شده 37 نفر (37 درصد) از اعضای هیأت‌علمی آگاهی بسیار زیادی از آموزش پزشکی جامعه‌نگر داشتند، 60 نفر (60 درصد) از اعضای هیأت‌علمی نگرش کاملاً موافق نسبت به آموزش پزشکی جامعه‌نگر نشان دادند و 53 نفر (53 درصد) از ایشان عملکرد مناسب داشتند. نتایج همچنین ارتباط بین میزان آگاهی، و عملکرد استادان با مرتبه علمی ایشان را نشان داد. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر اعضای هیأت‌علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آگاهی، نگرش و عملکرد مناسبی نسبت به آموزش پزشکی جامعه‌نگر داشتند. در همین راستا ارائه برنامه‌های آموزشی و مدیریتی در جهت افزایش آگاهی، نگرش تقویت عملکرد اعضای هیأت‌علمی دانشکده‌های پزشکی در زمینه آموزش پزشکی جامعه‌نگر پیشنهاد می‌گردد. CP - IRAN IN - () Assistant Professor, Department of Medical Education Development Center , School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran E- Mail: assadin@mums.ac.ir LG - eng PB - IJME PG - 445 PT - Original research article YR - 2011