AU - Mirkheshti, Nooshin AU - Hoseini, Naeimeh AU - Khaloei, Mohammad AU - Hadadgar, Arash TI - Medical Students' Attitude Towards Research at the Completion of Basic Science Courses PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJME JN - IJME VO - 14 VI - 4 IP - 4 4099 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3098-fa.html 4100 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3098-fa.pdf SO - IJME 4 AB  - مقدمه: تعیین نگرش دانشجویان پزشکی که دوران علوم پایه را پشت سر گذاشته‌اند، نسبت به پژوهش و فعالیت‌های تحقیقاتی در علوم پایه، مبنایی جهت مداخلات آتی در راستای تغییر و بهبود این نگرش فراهم می نماید. بر این اساس در مطالعه حاضر نگرش دانشجویان جدیدالورود دوره فیزیوپاتولوژی دانشکده‌ی پزشکی اصفهان نسبت به پژوهش و پژوهش در علوم پایه‌ ارزیابی شد.روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر یک مطالعه‌ی توصیفی مقطعی است که بر روی کلیه دانشجویان پزشکی ترم اول دوره فیزیوپاتولوژی(65 نفر) در سال 1389 انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات یک پرسشنامه‌ی 34 سؤالی پژوهشگر ساخته بود. جهت تعیین روایی از روایی محتوا و ظاهری استفاده شد وپایایی پرسشنامه بر اساس محاسبه ضریب آلفای کورنباخ معادل 85/0 محاسبه شد. از آزمون آماری ‏T-student، ضریب همبستگی ‏اسپیرمن و ضریب همبستگی ‏پیرسون در این مطالعه استفاده شد.‏نتایج: میانگین نمره دانشجویان در آزمون مفهوم پژوهش 49/1±9/5 از حداکثر 8 به دست آمد. رابطه‌ی مثبت معنا‌داری بین سابقه‌ی انجام فعالیت‌های پژوهشی و نمره‌ی سؤالات درک مفهوم پژوهش وجود داشت. همچنین ارتباط معناداری بین علاقه‌مندی به پژوهش و تحقیق در رشته‌های بالینی در علاقه‌مندان پژوهش وجود داشت.نتیجه‌گیری: دانشجویان در این مقطع دید کلی مثبتی نسبت به پژوهش داشتند؛ اما تمایل ایشان برای انجام تحقیق در علوم پایه محدود بوده و بیش‌تر دانشجویانِ علاقه‌مند به پژوهش، کار پژوهشی در علوم بالینی را به عنوان فعالیت آتی خود انتخاب نموده بودند. راه‌اندازی دوره‌های تحصیل هم‌زمان MD-PhD و استفاده از اعضای هیأت‌علمی پزشک و دارای دکتری تخصصی علوم پایه در این دوره‌ها، می‌تواند ضمن نشان دادن موقعیت شغلی این نوع تحقیقات، نیروی انسانی مراکز تحقیقاتی رو به گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را تأمین کند. CP - IRAN IN - MERC, IUMS, Isfahan, Iran LG - eng PB - IJME PG - 342 PT - Original research article YR - 2014