AU - Motallebnejad, Mina AU - Madani, Zahra AU - Ahmadi, Ehsaneh AU - Hosseini, Seyed reza TI - The Viewpoints of Dentists Graduated from Babol Dental School about Their Professional Capability PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJME JN - IJME VO - 5 VI - 2 IP - 2 4099 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-197-fa.html 4100 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-197-fa.pdf SO - IJME 2 AB  - مقدمه: برای نیل به اهداف آموزش بالینی کارآمد، لازم است وضعیت موجود آموزش به صورت مستمر ارزیابی و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود. هدف از این پژوهش، تعیین نظرات و رضایت دانش‌آموختگان دانشکده دندان‌پزشکی بابل نسبت به توانمندی‌های حرفه‌ای‌شان می‌باشد. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، بین کلیه دانش‌آموختگان رشته دندان‌پزشکی ورودی‌های 76 و77، (45 نفر) پرسشنامه‌ای پایا و روا، شامل 97 سؤال منطبق براهداف برنامه آموزشی بالینی دندان‌پزشکی توزیع و نظرات آنان در مورد توانمندیشان جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS با محاسبه میانگین و انحراف معیار و آزمون‌های t-test و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین امتیاز کل توانمندی حرفه‌ای 11/20±02/132 از 180 امتیاز بود. درس پریو و درس پروتز ثابت، به ترتیب، حداقل و حداکثر درصد امتیاز را در گروه‌ها دریافت نمود. میانگین امتیاز توانمندی حرفه‌ای در آقایان بیشتر از خانم‌ها بود. میانگین امتیاز توانمندی با سال ورود به دانشگاه و سهمیه قبولی و وضعیت تأهل ارتباطی نداشت. نتیجه‌گیری: نظر دانش‌آموختگان مورد مطالعه در مورد توانمندی‌های حرفه‌ای خود تا حد زیادی نشان‌دهنده عدم رضایت آنها از توانمندی‌های عملی کسب شده، و در نتیجه وجود نقاط ضعفی در روش آموزش بالینی ‌بود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - IJME PG - 139 PT - Original research article YR - 2005