RT - Journal Article T1 - Students’ Opinion on Factors Affecting Faculty Evaluation in Jondishapoor Medical University JF - IJME YR - 2005 JO - IJME VO - 5 IS - 2 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-117-fa.html SP - 101 EP - 110 K1 - Teacher evaluation K1 - Students K1 - Effective factors K1 - Opinion. AB - مقدمه: شناخت نظرات دانشجویان در مورد ارزشیابی استاد و عوامل مؤثر بر آن و همچنین اطلاع از دیدگاه‌های آنها در مورد روند اجرایی و اثربخشی ارزشیابی استاد می‌تواند برنامه‌ریزان را با نقاط قوت و ضعف آن در دانشگاه آشنا و امکان اصلاح و بهبود کیفیت آن را فراهم نماید. مطالعه حاضر با هدف تعیین نظرات دانشجویان در مورد عوامل مؤثر در ارزشیابی استاد در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. روش‌ها: در مطالعه‌ای توصیفی، 423 نفر از دانشجویان دانشگاه مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای پایا و روا مشتمل بر 64 سؤال بسته بود. پرسشنامه‌ها در محل دانشکده‌ها توزیع و جمع‌آوری گردید. داده‌های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم‌افزار SPSS، به صورت درصد فراوانی، میانگین و آزمون مجذور کای و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: شصت و پنج و هشت دهم درصد دانشجویان، ارزیابی‌های دانشجویی را یک منبع معتبر و قابل اعتماد می‌دانند و اعتقاد دارند دانشجویان در بیان نظراتشان درباره اساتید خود صداقت دارند. قدرت بیان و روش تدریس استاد با میانگین 05/4 به عنوان مهم‌ترین عامل در تدریس مؤثر و موفق استاد معرفی شده است. با اندکی تفاوت، توان علمی و اخلاق و رفتار استاد با دانشجویان در اولویت‌های بعدی قرار دارند. بین نظرات دختران و پسران و دانشجویان با معدل تحصیلی بالا و پایین در ارتباط با عوامل مؤثر در ارزشیابی استاد تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: هر سه ویژگی حرفه‌ای، علمی و فردی استاد با اندکی تفاوت در ارزشیابی استاد توسط دانشجو مهم تلقی شده است. جمع‌بندی نتایج تحقیقات انجام شده در کشور در این زمینه و بهره‌برداری از نتایج حاصل در جهت تدوین پرسشنامه و روند اجرای ارزیابی‌ها می‌تواند در اصلاح اشکالات سیستم ارزشیابی و استاندارد نمودن آن کمک شایانی نماید. LA eng UL http://ijme.mui.ac.ir/article-1-117-fa.html M3 ER -