دوره 1، شماره 1 - ( بهار 1379 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 63-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (33398 مشاهده)
.مقدمه. در سالهای اخیر تکامل حرفه ای مدرسین به عنوان یکی از اجزاء با اهمیت نظام آموزش، مورد تأکید قرار گرفته و این موضوع درحال حاضر مطرح است که چگونه نظارتی بر فعالیتهای مدرسین معمول گردد تا بتوانند باتوجه به تحولات روزافزون دنیای امروز، در هر شرایط و با هر امکانی در انجام وظایف و نقشهای محوله موفق گردند و با مشکلات حرفه ای مقابله مناسبی داشته باشند. این پژوهش به منظور دستیابی به پاسخی مناسب برای این سؤال صورت گرفته است. روشها. این تحقیق مطالعه ای است که در دو مرحله صورت پذیرفته. در مرحله اول مطالعه ای نیمه تجربی بر روی 372 نفر دانشجو که به طور تصادفی ساده انتخاب شدند، در دو گروه اصلی و شاهد انجام شد. مدرسین دانشجویان گروه اصلی تحت نظارت بالینی قرار گرفتند و مدرسین گروه شاهد به طور معمول نظارت شدند. سپس بهبود یادگیری دانشجویان و نیز ارزشیابی ایشان از رفتارهای حرفه ای مدرسین خود در دو گروه اندازه گیری و مقایسه گردید. در مرحله دوم الگوی نظارت بالینی مورد آزمایش درمعرض نظرخواهی 50 نفر از استادان و مسؤولان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که به طور تصادفی ساده انتخاب گردیده بودند، قرار گرفت. یافته ها. یادگیری دانشجویان گروه اصلی به طور معنی داری از گروه شاهد بهتر بوده و نیز ایشان رفتارهای حرفه ای مدرسین خود را به میزان بیشتری مثبت ارزشیابی نموده اند ) 001/0(P< . همچنین 5/62 درصد از اساتید و مسؤولین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی استان اصفهان با اجرای الگوی نظارت بالینی مطرح شده موافق و کاملاً موافق بودند، 7/91 درصد با انجام خودارزیابی موافق و کاملاً موافق بودند و آن را یکی از بهترین راه حلهای بهبود تدریس دانسته اند. به علاوه، اکثریت پاسخ دهندگان بر فراهم نمودن شرایط محیطی با ثبات، برکاهش تعداد دانشجو و انتخاب صحیح علمی و عملی مدرسین تأکید داشتند. بحث: اجرای نظارت بالینی می‌تواند بر بهبودی یادگیری دانشجویان و رفتارهای حرفه‌ای مدرسین تأثیر مثبت داشته باشد و لذا به عنوان یکی از راه‌حلهای اساسی در توسعه نظام آموزش علوم پزشکی بایستی مورد توجه قرار بگیرد.
متن کامل [PDF 258 kb]   (4713 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1379/3/26 | انتشار: 1379/3/26 | انتشار الکترونیک: 1379/3/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.