Goharian V, Kafami Z, Yamani N, Omidifar N, Safai M. Comparing Resident Evaluation of Attending Surgeons to Attendings Self-Evaluation. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (1) :62-69
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-70-fa.html
گوهریان وحید، کفعمی زهرا، یمانی نیکو، امیدی فر نوید، صفایی منصور. مقایسه ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید جراحی توسط دستیاران با خودارزیابی اساتید. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (1) :62-69
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-70-fa.html
چکیده: (16280 مشاهده)
مقدمه br> مطالعه وضعیت آموزش دستیاران رشته جراحی از دیدگاه دستیاران و اساتید این رشته، میتواند موجب شناخت بهتر نقاط ضعف و قوت آموزش شده و به نوعی، ارزشیابی از عملکرد اساتید نیز محسوب گردد. به همین منظور، این مطالعه با هدف مقایسه ارزشیابی دستیاران از اساتید خود با خودارزیابی همان اساتید انجام گرفت.روشها br> یک مطالعه توصیفی بر روی کلیه دستیاران (17نفر) و اساتید جراحی (18نفر) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از یک پرسشنامه پایا و روا 20 گزینهای در مورد عملکرد آموزش اساتید در اتاق عمل، بخش، درمانگاه و کنفرانسها انجام شد. پرسشنامه توسط خود اساتید و دستیارانشان تکمیل گردید. نتایج با نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون t-test و t زوج تجزیه و تحلیل گردید. br>نتایج br> میانگین نمراتی که دستیاران در اتاق عمل، سایر مکانهای آموزش بالینی و در کل به اساتید خود دادند به ترتیب: 0.62±3.97، 0.57±3.68 و 0.58±3.91 از حداکثر 5 نمره بود. میانگین نمرات خودارزیابی اساتید در این سه بخش به ترتیب: 0.67±4.22، 0.85±4.05 و 0.67±4.14 از 5 محاسبه گردید. اساتیدی که پرسشنامههای خودارزیابی را تکمیل کردند، نمرات بهتری از سوی دستیاران دریافت کردند، ولی تفاوت معنیدار نبود.نتیجهگیری. لازمست اساتید توجه بیشتری به آموزش عوارض احتمالی عمل جراحی داشته و ضمن ارائه بازخورد به دستیاران، مدیریت آموزشی را طراحی و سرپرستی نمایند. ارائه نتایج این گونه مطالعات به اساتید میتواند آنها را در شناسایی نقاط قوت و ضعف خود یاری دهد. مطالعات وسیعتر و ایجاد اصلاحات میتواند در ارتقای وضعیت آموزش دستیاران سودمند باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1384/3/25 | انتشار الکترونیک: 1384/3/25