دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1384 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 12-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini A, Hassanzadeh Salmasi S, Shaghaghi A, Safaii N, Sedaghat K. The Effect of Clinical Skills Training on Medical Students Clinical Competencies in the Management of Vaginal Delivery . Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (1) :7-12
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-64-fa.html
امینی ابوالقاسم، حسن زاده سلماسی سوسن، شقاقی عبدالرضا، صفایی ناصر، صداقت کامران. تاثیر آموزش مهارت ‌های بالینی مورد نیاز حین زایمان بر میزان صلاحیت بالینی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (1) :7-12

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-64-fa.html


چکیده:   (19542 مشاهده)
مقدمه بخش آموزش مهارت‌های بالینی، فرصتی را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا مهارت‌های بالینی خود را در یک موقعیت آموزشی شبیه‌سازی شده، از طریق تمرین بر روی مانکن‌ها و تجهیزات متصل به آنها، به عنوان بخشی از یک برنامه سازمان‌دهی شده ارتقا دهند. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های بالینی مورد نیاز حین زایمان بر میزان صلاحیت بالینی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود.روش‌ها در یک مطالعه نیمه تجربی،‌ با طراحی یک گروهی قبل و بعد از آموزش، از طریق توزیع پرسشنامه پایا و روا بین 50 دانشجوی پزشکی به صورت تصادفی، مهارت مربوط به اداره مراحل مختلف زایمان طبیعی و مهارت بخیه زدن آنها بررسی شد. از مقیاس لیکرت برای تعیین سطح صلاحیت بالینی استفاده گردید و اثربخشی درک شده با روش خودسنجی ارزیابی و از آمار توصیفی و آزمون‌های t زوج، ANOVA و همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در نرم‌افزار SPSS استفاده شد.نتایج میانگین امتیاز مجموع مهارت‌های مربوطه به قبل از زایمان از 65/13±14به 72/10± 89 امتیاز، مجموع مهارت‌های حین زایمان از 3/13±17/18 به 26/9±95/88، و مجموع مهارت‌های مربوط به مرحله پس از زایمان (بخیه، پانسمان و ...) از 57/16±07/31 به 78/12±17/85 افزایش یافت. میانگین امتیاز مهارت‌های قبل، حین و بعد از زایمان طبیعی قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی‌داری داشت.نتیجه‌گیری. تمرین انجام مهارت‌ها در بخش آموزش مهارت‌های بالینی بطور قابل توجهی خوداثربخشی درک شده دانشجویان پزشکی را در انجام مهارت‌های مورد نیازشان را افزایش داد که می‌تواند موجب افزایش مهارت آنها در برخورد با بیماران شود.
متن کامل [PDF 184 kb]   (3795 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1384/3/25 | انتشار الکترونیک: 1384/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education