دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 154-149 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، ghadami@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (24188 مشاهده)
مقدمه: عوامل مؤثر در برقراری ارتباط استاد و دانشجو برای بهبود فرایند آموزش، اهمیت بالایی دارد. برای شناخت این عوامل، پژوهشی با هدف تعیین عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، 162 نفر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اراک با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی در سال تحصیلی 84-1383 انتخاب شدند و پرسشنامه‌ای شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و23 گویه در مورد عوامل مؤثر در برقراری ارتباط دانشجو با استاد با مقیاس رتبه‌ای چهار نقطه‌ای از بسیار مؤثر تا بی‌تأثیر به صورت جمع‌اجرا توزیع شد. داده‌ها با روش‌های آماری توصیفی به صورت توزیع فراوانی و میانگین و انحراف معیار با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه گروه‌ها با مجذور کای انجام شد. نتایج: به نظر دانشجویان مهم‌ترین عوامل مؤثر در ارتباط دانشجو و استاد، فن بیان و رعایت مهارت‌های تدریس توسط استاد (84 درصد)، سطح علمی استاد (5/81 درصد)، تجربه استاد (5/76 درصد)، اخلاق استاد (5/68 درصد) بود در حالی که بیش از 50 درصد دانشجویان، سن و جنس استاد را در این ارتباط بی‌تأثیر دانستند. نتیجه‌گیری: بعضی ویژگی‌های آموزشی استاد که نمایانگر مهارت‌های تدریس اوست و همچنین بعضی ویژگی‌های اخلاقی و فردی که نشانگر روابط انسانی است از دیدگاه دانشجویان در برقراری ارتباط مؤثر تلقی شده است. ارائه کارگاه‌های آموزشی برای بهبود این ارتباط توصیه می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: برقراری ارتباط، استاد، دانشجو، دیدگاه
متن کامل [PDF 185 kb]   (8075 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه |
دریافت: 1386/7/25 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.