دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 108-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatehi F, Hadadgar A, Changiz T, Shahkarami M A, Kianimehr G, Haq Jooy Javavnmard S et al . Determining and Prioritizing Admission Criteria for Talented Students Office in Isfahan University of Medical Sciences Using Analytical Hierarchy Process Model. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :101-108
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-632-fa.html
فاتحی فرزاد، حدادگر آرش، چنگیز طاهره، شاه کرمی محمدامیر، کیانی مهر گیلدا، حق‌جوی جوانمرد شقایق و همکاران.. تعیین و ارزش‌گذاری معیارهای ورود اعضای دفتر استعدادهای درخشان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (1) :101-108

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-632-fa.html


، fatehi@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (18671 مشاهده)
مقدمه: استفاده از نمره کنکور یا معدل، خصوصیات یک فرد را به عنوان استعداد درخشان مشخص نمی‌کند. مطالعات معدودی در مورد آنالیز مقایسه‌ای عوامل انتخاب دانشجویان پزشکی انجام گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین و ارزش‌گذاری معیارهای ورود اعضا دفتر استعدادهای درخشان انجام شد. روش‌ها: برای ارزش‌گذاری معیارهای ورود اعضای دفتر استعدادهای درخشان، گروهی متشکل از 5 پزشک با سابقه فعالیت در آموزش پزشکی تشکیل شد. مدل رنزولی (Renzulli) به عنوان بهترین مدل توصیفی انتخاب و با استفاده از روش بارش افکار مصادیق یک فرد با استعداد استخراج گردید. طبق روش تحلیل سلسله مراتبی، پرسشنامه‌هایی طراحی و برای 21 نفر از افراد صاحب نظر فرستاده شد. با استفاده از نرم‌افزار Excel و وارد کردن فرمول‌های مربوط به روش تحلیل سلسله مراتبی، ارزش نهایی هر یک از معیارها و مصادیق تعیین گردید. سپس برای به دست آوردن ارزش زیرمعیارها، جزئیات هر یک از معیارها استخراج شد و در نهایت، نمره نهایی هر زیرمعیار، از حاصل ضرب نمره به دست آمده از تحلیل سلسله مراتبی ثانویه در تحلیل اولیه محاسبه گردید. نتایج: حیطه خلاقیت بیشترین نمره (38 درصد) را کسب کرد، مسؤولیت‌پذیری و ممتازبودن هر کدام با کسب 31 درصد از وزن نهایی در رده بعدی قرار گرفتند. بیشترین نمره مربوط به ثبت یا تولید اختراع (127) و پس از آن همکاری در تولید کتاب و مقاله (104) و رتبه در المپیاد (92) قرار داشت. وضعیت تحصیلی که تنها معیار ورود بود، در رده چهارم و پس از ثبت نوآوری، همکاری در نشر کتاب و رتبه در المپیاد قرار گرفت. نتیجه‌گیری: حیطه‌های مربوط به خلاقیت، مسؤولیت‌پذیری و ممتاز بودن معیارهای اصلی استعداد درخشان بوده و تفاوت قابل ملاحظه‌ای از لحاظ دریافت نمره نداشتند. به نظر می‌رسد این سه حیطه باید به صورت متعادل در یک نفر گرد آید. در سیستم ارزش-‌گذاری این مطالعه وشعیت تحصیلی نقش کمتری داشت.
متن کامل [PDF 202 kb]   (3764 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/7/23 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education