دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 84-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salimi T, Shahbazi L, Mojahed S, Ahmadieh M H, Dehghanpour M H. Comparing the Effects of Lecture and Work in Small Groups on Nursing Students' Skills in Calculating Medication Dosage. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :79-84
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-629-fa.html
سلیمی طاهره، شهبازی لیلی، مجاهد شهناز، احمدیه محمدحسین، دهقان‌پور محمدحسن. مقایسه تأثیر سخنرانی و کار در گروه کوچک بر میزان مهارت محاسبات دارویی در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (1) :79-84

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-629-fa.html


، E-mail: salimi@ssu.ac.ir
چکیده:   (25084 مشاهده)
مقدمه: انجام محاسبات دارویی یکی از وظایف پرستاران است که نقص در یادگیری آن می‌تواند منجر به خطرات جدی برای بیمار گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر دو روش سخنرانی و کار در گروه کوچک بر میزان مهارت محاسبات ریاضی دارویی در دانشجویان پرستاری انجام شد. روش‌ها: در مطالعه‌ای تجربی به صورت دو گروهی قبل و بعد از آموزش، کلیه دانشجویان پرستاری ترم دوم و بالاتر شاغل به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی شهید صدوقی یزد (85 نفر) انتخاب شدند. دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه شاهد و تجربی تقسیم و به ترتیب با روش‌های آموزشی سخنرانی و کار در گروه کوچک، مهارت‌های ریاضی لازم در انجام محاسبات دارویی، آموزش داده شد. قبل از آموزش و یک هفته پس از آن، مهارت دانشجویان با یک آزمون محاسبات دارویی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: اکثر دانشجویان در انجام محاسبات دارویی دارای مهارت پایینی بودند. میانگین امتیازات محاسبات دارویی هر دو گروه دانشجویان پس از آموزش بطور معنی‌داری افزایش یافت. میانگین تفاوت امتیاز قبل و بعد از آموزش در گروه سخنرانی 22/1±95/1 و در گروه کوچک 36/1±03/2 و اختلاف معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: هر دو روش آموزشی تأثیر مثبت و همسانی بر افزایش مهارت محاسبات دارویی داشتند. توصیه می‌شود از هر دو روش برای تدریس استفاده شود.
متن کامل [PDF 193 kb]   (3068 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/7/23 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education