[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 55-56 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 81-80
فریبا طرحانی
چکیده:   (15586 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی لرستان مقدمه. ارزشیابی به عنوان یکی از کارکردهای مدیریت دانشگاهی نقش مهمی در برنامه ریزی صحیح ، اجرای موفق برنامه های آموزشی و بهبود کیفیت آموزش در دانشگاهها دارد.از آنجا که یکی از وظایف واحد ارزشیابی،ارزیابی مستمر اعضای هیات علمی توسط دانشجویان میباشد و از طرفی آگاهی دانشجویان نسبت به اهمیت ارزشیابی موجب میگردد که در تکمیل فرم های مربوطه دقت بیشتر اعمال گردد.و در این راستا بر آن شدیم که دیدگاه دانشجویان پزشکی را نسبت به ارزشیابی اساتید را مورد بررسی قرار دهیم . روشها. این مطالعه یک مطالعه توصیفی ـ مقطعی بود، که هدف آن بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به ارزشیابی اساتید در دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 15 سؤال بود ، که سؤالات با توجه به نظرات دانشجویان و کارشناسان مدیریت و ارزشیابی طراحی گردید، این پرسشنامه بین 62 نفر از دانشجویان پزشکی به طور تصادفی توزیع شد، و از آنها درخواست گردید به هر یک از گزینه ها براساس موضوع و قالب جمله بندی در طیف،خیلی زیاد ـ زیاد ـ متوسط ـ کم ـ خیلی کم پاسخ دهند.داده ها با نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها. نتایج نشان می دهد 5/35 درصد از دانشجویان پزشکی ارزشیابی اساتید را در بهبود وضعیت آموزشی غیر موثر و 4/27 درصدآن را تا حدودی موثر ذکر نموده اند.دانشجویان شکل و نحوه اجرای ارزیابی ،ابراز انتظارات خود از اساتید، موثر بودن ویژگی های شخصی استاد و همچنین مداخله عکس العمل های شخصی و احساسی برخورد نمودن را در تکمیل فرم های ارزشیابی تا حدودی موثر دانسته اند. 5/43 درصد از دانشجویان معتقد به بی توجهی مسئولین به نظرات منعکس شده آنها در فرم های ارزشیابی بوده اند.6/30 درصد از دانشجویان تأثیر آموزش مستمر کارشناسان واحد نظارت و ارزشیابی را زیاد تا خیلی زیاد عنوان نموده بودند و تنها 4/27 درصد از دانشجویان اطمینان به محرمانه بودن پاسخ های ذکر شده در فرم های ارزشیابی را ذکر کرده اند. همچنین فقط 4/27 درصد از دانشجویان فرآیند ارزشیابی را وسیله ای برای رتبه بندی و ارتقاء اساتید دانسته اند. نتیجه. با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می گردد: آموزش دانشجویان و آگاه نمودن آنها قبل از تکیمل فرم ها در خصوص نقش و اهمیت ارزشیابی در ارتقاء کیفیت آموزش و ارتقاء اساتید که می توان با درج نمودن شرح مختصری از ارزشیابی در مقدمه فرم ها به آن مبادرت ورزید. توزیع و جمع آوری پرسشنامه های ارزشیابی توسط نمایندگان دانشجویان به منظور مشارکت فعال در فرایند ارزشیابی و افزایش اطمینان از محرمانه بودن اطلاعات مندرج در فرم ها. ترتیبی اتخاذ گردد که دانشجویان بصورت تیمی (مثلا پنج نفره ) نسبت به تکیمل فرم ها مبادرت نمایند. توجیه نمودن دانشجویان و یا سوپر وایزر آموزشی توسط واحد ارزشیابی بعنوان رابط. در خاتمه فرم های ارزشیابی چند سطر به منظور ارائه انتقادات و پیشنهادات دانشجویان از نحوه ارزشیابی اساتید طراحی گردد. آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان, خرم آباد.
متن کامل [PDF 79 kb]   (2618 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tarhani F. Evaluation of faculty members from viewpoint of medical students of Lorestan University of Medical Sciences . Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :55-56
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-567-fa.html

طرحانی فریبا. ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 81-80. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :55-56

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-567-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3921