:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 54-55 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین راهکارهای افزایش حضور مؤثر آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی
محمد توکلی، ژامک خورگامی، گودرز دانایی، بهزاد دماری، علیرضا شریفی راینی
چکیده:   (19633 مشاهده)
مؤسسه. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مقدمه. در چند مطالعه اخیر به کمی حضور موثر اساتید در محیط های آموزشی اشاره شده است کمی حضور موثر اساتید از عوامل زیادی ناشی می شود در چند سال گذشته عدم وجود نگرش جامع نسبت به این موضوع باعث شد تا مدیران سطوح مختلف با این موضوع به صورت سلیقه ای بر خورد کنند. برای حل مشکل بهی صورت اصولی لازم است که گروههای مختلف صاحبان منافع ( مسوولان اساتید دانشجویان و کارکنان ) در فرایند حل مشکل شرکت داشته باشند . اهداف طرح حاضر عبارت بودند از: تعیین عوامل موثر در کاهش حضور موثر آموزشی اعضای هیات علمی و اولویت بندی آن ها؛ تعیین راهکارهای افزایش حضور موثر آموزشی و اولویت بندی آنها. روشها. در مرحله اول ( بررسی متون ) مطالعات مرتبط با موضوع در داخل و خارج کشور بررسی شد و عوامل و راهکارهای مطرح شده در این زمینه از انها استخراج شد. جلسات بارش افکار (Brainstorming )با حضور مدیران حوزه معاونت اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاهی برگزار شد. همچنین نظرات کارکنان بیمارستان ها دستیاران و کارورزان جمع اوری شد. نامه ها وشکایات بریده جراید واظهار نظرهای مکتوب و بیانیه های همایش آموزش پزشکی چهارم نیز در این مورد مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله دوم وبرای تعیین عوامل موثر بر کاهش حضور موثر هیات علمی از تمامی صاحبان منافع (Stakeholders) ضمن برگزاری جلسات متعدد و بااستفاده از روش مصاحبه عمقی وساختارمند کسب نظر شد. عوامل تعیین شده توسط این گروه ابتدا طبقه بندی شده سپس با روش معیار گذاری و محاسبه ماتریسی اولویت بندی شدند. در مرحله سوم طرح راهکارهای رفع عوامل فوق تعیین شد. الگوی مطالعه در این قسمت کسب نظر از صاحب نظران ( expert idea) بود مدعووین در این کارگاه به هشت گروه مختلف کاری تقسیم شدند و هر گروه راهکار های خود را با توجه به استاندارد موجود مطرح کرد . سپس تمامی راهکارها توشط اعضای گروه امتیاز دهی و اولویت بندی شدند. آدرس. دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی, وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 24 kb]   (2528 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶


XML   English Abstract   Print



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها