[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 50-50 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین دیدگاههای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مورد الویتهای ارزشیابی اساتید در نیمسال دوم تحصیلی 80-1379
رامین سرچمی ، مسعود حسینی
چکیده:   (14422 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی قزوین مقدمه. استفاده از نظر دانشجویان برای ارزشیابی اساتید، روش بسیار معمول و شناخته شده ای است. امًا علیرغم کاربرد فراوان آن،شواهد پژوهشی گویای آنست که اظهار نظر دانشجویان در باره معلمان، متأثر از عواملی است که با موضوع ارزشیابی، چندان ارتباطی ندارد و صرفاّ به ویژگیهای خاص استاد مربوط می شود(2). تعیین دیدگاههای دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مورد الویتهای ارزشیابی اساتید. روشها. جهت انجام این مطالعه توصیفی از پرسشنامه استفاده شده است.پرسشنامه ها توسط محققین و از طریق واحدهای آموزش دانشکده های مختلف در بین دانشجویان توزیع گردیده و مجدداً از همین طریق جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ها. یافته ها نشان داد که از نظر اکثریت دانشجویان ( 2/85 درصد ) مهمترین الویت در ارزشیابی استاد،“تسلط بر موضوع درس” می باشد.همچنین در بخش مهارتهای تدریس،مهمترین الویت“تسلط بر موضوع درس” ( 2/85 درصد )؛ در بخش ویژگیهای فردی،“داشتن اعتماد بنفس” ( 5/78 درصد )؛در بخش مهارتهای ارتباطی، “برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجو” (8/69 درصد ) ؛ در بخش رعایت اصول و قوانین آموزشی، “رعایت زمان دقیق شروع و پایان کلاس” ( 9/36 درصد )؛ و در بخش مهارتهای ارزشیابی نیز مهمترین الویت، “برگزاری امتحان جامع و دقیق در پایان ترم” (2/34 درصد ) بوده است.همچنین اکثریت واحدهای مورد پژوهش(3/33 درصد)نتایج ارزشیابیهای فعلی از اساتید را “ تاحدودی ” با واقعیت منطبق می دانستند و 3/10 درصد از ایشان ارزیابیهای فعلی را “ اصلاً ” با واقعیت منطبق نمی دانستند. نتیجه. نتایج حاضر بر این نکته تأکید دارد که گرچه دانشجویان، برخی از فاکتورهای بسیار مهم در ارزسیابی اساتید را بخوبی تشخیص میدهند امّا همه آنچه را که بر اساس معیارهای علمی برای یک استاد خوب لازمست،مهم تشخیص نمیدهند وهمین امر ممکنست از اعتبار و پایایی ارزشیابیهای دانشجویی از اساتید بکاهد. آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی قزوین, قزوین.
متن کامل [PDF 17 kb]   (1960 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarchami R, Hoseini M. Students` view points about priorities in teacher evaluation. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :50-50
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-553-fa.html

سرچمی رامین، حسینی مسعود. تعیین دیدگاههای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مورد الویتهای ارزشیابی اساتید در نیمسال دوم تحصیلی 80-1379. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :50-50

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-553-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3858