[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 50-50 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نظرات اساتید و مدیران گروه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی ایران در مورد تأثیر ارزشیابی دانشجویان از اساتید در بهبود تدریس اساتید در سالهای 80-1378
رامین سرچمی ، حسین سلمانزاده
چکیده:   (14699 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی ایران مقدمه. یکی از ارکان اصلی سازمانهای آموزشی، اساتید هستند و طبیعتاً نحوه عملکرد ایشان در بازدهی کلی سازمان نقشی اساسی را ایفاء می نماید. بدیهی است ارزشیابی مستمر از نحوه عملکرد اساتید که بخشی از آن بعهده دانشجویان گذاشته شده است، در صورتیکه بطور صحیحی انجام شود، می تواند گویای وضعیت عملکرد استاد بوده و ضمن تشخیص نقاط قوت و ضعف، بعنوان عاملی کمک کننده در جهت بهبود فعالیتهای آموزشی ایشان مؤثر باشد. روشها. این مطالعه از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و هدف کلی آن تعیین نظرات اساتید و مدیران گروه دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد تأثیر ارزشیابی دانشجویان از اساتید در بهبود تدریس اساتید در سالهای 80-1378 بوده است. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه، پرسشنامه بود که در بخش اول به سنجش نظر اساتید در مورد میزان تغییر در نحوه تدریس ایشان با توجه به ارزشیابیهای دانشجویی، و در بخش دوم به سنجش نظرات کلی اساتید در ارتباط با ویژگیهای ارزشیابی دانشجویی از اساتید،‌ می پرداخت. در پرسشنامه مدیران گروه، بخش دیگری نیز وجود داشت که در آن مدیر گروه در مورد تغییر در نحوه تدریس اساتید گروه خود نظر میداد. جهت انجام تحلیلهای آماری از نرم افزار spss استفاده شده است. جامعه پژوهش در این مطالعه کلیه اساتید شاغل در دانشکده های مدیریت و اطلاعرسانی، بهداشت، توانبخشی، پیراپزشکی، و پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی ایران بوده است یافته ها. نتایج این مطالعه نشان داد که بطور کلی اکثریت اساتید ( 9/61 درصد ) میزان تغییر در عملکرد خود را با توجه به ارزشیابیهای دانشجویی انجام شده از ایشان در طی دو سال گذشته کم، 7/28 درصد، این میزان را در حد متوسط و 4/9 درصد در حد زیاد میدانسته اند. همچنین در بخش نظرخواهی از مدیران گروه در مورد اساتید نتایج نشان داد که اکثریت مدیران گروهها ( 8/65 درصد ) میزان تغییر در عملکرد اساتید را با توجه به ارزشیابیهای دانشجویی انجام شده از ایشان در طی دو سال گذشته کم، 7/25 درصد، این میزان را در حد متوسط و 5/8 درصد در حد زیاد میدانسته اند. نتیجه. با توجه به اهمیت امر ارزشیابی بنظر میرسد که می بایست در مورد فرآیند ارزشیابی اساتید، با رویکردی کارشناسانه و علمی تر و مبتنی بر دخالت مستقیم اساتید و نیز با توجه به جمیع فاکتورهای موجود و مؤثر بر فعالیتهای علمی، آموزشی و پژوهشی اقدام نمود. ایجاد ابزارهای دقیقتر برای ارزشیابی اساتید از دیدگاههای مختلف و یافتن روشهایی مناسب برای ارائه بازخورد به ایشان می تواند در بهبود عملکرد و انطباق بیشتر فعالیتهای تدریسی ایشان با اصول و موازین علمی مؤثر باشد و نیز نظرات و خواسته های دانشجویان را در این خصوص تأمین نماید. آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی قزوین, قزوین.
متن کامل [PDF 17 kb]   (1888 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarchami R, Salmanzadeh H. A survey on opinions of faculties about the efficiency of student ratings on teacher performance in Iran University of Medical Sciences during 1378 - 80. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :50-50
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-552-fa.html

سرچمی رامین، سلمانزاده حسین. بررسی نظرات اساتید و مدیران گروه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی ایران در مورد تأثیر ارزشیابی دانشجویان از اساتید در بهبود تدریس اساتید در سالهای 80-1378. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :50-50

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-552-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3862