[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 49-50 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مشخصه های روان سنجی آزمون بیست و نهمین دوره پذیرش دستیاری در سال 1380 براساس نظریه تستی کلاسیک (CTT)
مسیح صبوری ، شهرام شایان، احمد صالحی، حمید هنرپیشه
چکیده:   (16210 مشاهده)
مؤسسه: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مقدمه. یکی از دغدغه های مهم و قابل توجه مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شرکت کنندگان در آزمون پذیرش دستیاری انتخاب بهترین یا اتخاذ تصمیم درست و به حق است. داشتن یک آزمون مناسب و اجرای درست آن تا حدود زیادی موجب کاهش این دغدغه می شود. در این ارتباط آزمون بیست و نهمین پذیرش دستیاری با بهره گیری از شیوه های علمی در طراحی سوال مشتمل بر بررسی دقیق برنامه درسی توسط کمیته طراحی سوال دبیرخانه شورای تخصصی، نمونه گیری محتوای دروس، مهارتهای مورد سنجش، نوشتن سوالات توسط متخصصان و ویرایش آنها، رعایت نکات مورد نظر در تجزیه و تحلیل کیفی سوالات و نهایتاً تهیه صورت نهایی آزمون با رعایت اصول اجرایی و روانشناختی برگزار گردید. بهره گیری از روش فوق در طراحی سوال ایجاب می کند که آزمون مورد نظر ویژگیهای اساسی 1) دارای اعتبار "قابل قبول بودن. 2) دارای روایی مناسب بودن. 3) عملی بودن را داشته باشد. لذا این تحقیق با توجه به اهداف زیر طراحی شده است. 1- بررسی مشخصه های روان سنجی آزمون پذیرش دستیاری شامل: اعتبار، پارامترهای سوال (درجه دشواری، قدرت تشخیص و درصد پاسخ به هر گزینه) 2- بررسی مشخصه های آماری آزمون پذیرش دستیاری روشها. نوع مطالعه: این پژوهش یک مطالعه کاربردی توصیفی است. جامعه مورد پژوهش: تمامی شرکت کنندگان در آزمون پذیرش دستیاری (11809 نفر) ابزار جمع آوری اطلاعات: یک آزمون دویست سوالی چهارگزینه ای است. پس از اجرای آزمون سوالات توسط برنامه ویژه تجزیه و تحلیل سوال، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و پارامترهای روان سنجی و آماری آزمون برآورد گردید. یافته ها 95/0KR20Reliability = , 398/0Mean P= , 10Standard error = , 30/0Mean RPBIS = 55/762Total Test Variance = , 88/40Total Item Variance = , 60/27Standard Deviation = نتیجه. با توجه به میزان اعتبار و خطای استاندارد اندازه گیری، آزمون به خوبی و دقیق توانسته است میزان دانش نظری شرکت کنندگان را ارزیابی نماید. و به عبارت دیگر نتایج اجرای این آزمون (رتبه و نمره شرکت کنندگان) معتبر است. با توجه به عدم وجود D منفی (قدرت تمیز منفی) در بین سوالات شیوه طراحی سوالات مناسب بوده است. میزان درجه دشواری سوال (P) تا حدودی متناسب با تعداد دستیار مورد نظر جهت انتخاب می باشد. اگر چه به منظور رسیدن به شرایط مطلوب ضروری است میزان درجه دشواری سوالات از این میزان نیز بیشتر کاهش یابد، به گونه ای که درجه دشواری سوال برابر نقطه برش آزمون باشد. (به عنوان مثال اگر مقرر است از بین 12000 نفر شرکت کننده 1200 نفر دستیار را انتخاب نماییم منطقی است که متوسط میزان درجه دشواری حدوداً برابر 20/0 باشد) آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, اصفهان.
متن کامل [PDF 66 kb]   (2448 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saburi M, Shayan S, Salehi A, Honarpisheh H. Review Psychometric Parameters of the 29th Residency Test (1380) According to the Classic Test Theory (CTT) . Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :49-50
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-551-fa.html

صبوری مسیح، شایان شهرام، صالحی احمد، هنرپیشه حمید. بررسی مشخصه های روان سنجی آزمون بیست و نهمین دوره پذیرش دستیاری در سال 1380 براساس نظریه تستی کلاسیک (CTT). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :49-50

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-551-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3858