:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 48-49 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نظرات اساتید بالینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران در مورد انگیزه فعالیت آنان در دانشگاه، 1380
حسین سلمانزاده، مهناز ملکی
چکیده:   (16192 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی ایران مقدمه. کسب آگاهی و اطلاع درباره نیازهایی که عموماً بیشترین اهمیت را برای هر یک از افراد دارند، برای مدیران حائز اهمیت است و اکثریت قریب به اتفاق صاحبنظران بر این عقیده‌اند که یکی از مهمترین عوامل کار و پیشرفت در سازمانها مسأله انگیزش در کار می‌باشد. به دلیل نقش بسزایی که اساتید بالینی دانشگاههای علوم پزشکی در امر تربیت و آموزش دانشجویان پزشکی دارند، بررسی کیفیت آموزش آنها حائز اهمیت می‌ باشد و از آنجا که یکی از مهمترین عوامل مؤثر در تدریس مسأله انگیزش اساتید می‌باشد، پژوهشی تحت عنوان « بررسی نظرات اساتید بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد انگیزه فعالیت آنان در دانشگاه، در سال 1380»، توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی انجام شد. روشها. جامعه آماری این پژوهش را اساتید بالینی شرکت کننده در برنامه‌های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل می‌دادند. به منظور بررسی نظرات پاسخ‌دهندگان پرسشنامه‌ای طراحی شد و در میان افراد جامعه پژوهش توزیع گردید. در مجموع یکصد و پنجاه پرسش‌‌نامه عودت داده شد که بوسیله نرم‌افزارهای آماری SPSS و EPI/6 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها. انتقال آموخته های علمی خود به دیگران (4/84%)، فراهم بودن زمینه رشد علمی و فکری (9/72%)، کسب مدارج علمی عالی‌تر (8/43%) و ... از جمله دلایل حضور اساتید از سوی آنان در دانشگاه اعلام شد. نتیجه. بکارگیری سیستم صحیح مدیریت از سوی مسؤولین، تأکید بر حضور بیشتر مسؤولین در فیلدهای آموزشی به عنوان الگویی برای سایر اساتید، تأمین امکانات رفاهی برای اساتید، تأمین امکانات و مساعدتهای لازم برای انجام پژوهشهای علمی و ... از جمله عواملی است که می‌تواند موجب حضور فعالتر اساتید در دانشگاه شده و درنهایت ارتقاء کیفیت آموزش را درپی‌داشته باشد. آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی ایران, تهران.
متن کامل [PDF 68 kb]   (2079 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶


XML   English Abstract   Print



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها