:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 48-48 برگشت به فهرست نسخه ها
معیاری جدید برای گزینش داوطلبان پزشکی
احمد صبوری کاشانی، علی اکبر زینالو
چکیده:   (13956 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی تهران مقدمه. در نظام ارزیابی کنونی پذیرش دانشجو براساس هوش عمومی آنها صورت می‌گیرد که با کنکور ورودی دانشگاهها ارزیابی می‌شود. با در نظر گرفتن این حقیقت که یکی از عملکردهای مهم فارغ التحصیلان علوم پزشکی، آموزش دادن به بیماران در جهت بهبودی و مراقبت از سلامت خود است، اهمیت مهارتها و توانش ارتباطی کمتر از هوش عمومی نیست. قدرت پیش بینی هوش زبانی که توسط آزمون سیزا (سنجش یادگیری زبان ایرانیان) اندازه گیری می‌شود در مورد گزینش داوطلبان موفق بیش از آن آزمون ورودی کنکور دانشگاهها است. روشها. در این پژوهش با استفاده از روش تجربی نشان داده شد که امکان موفقیت ارتباطی افرادی که در آزمون سیزا نمرات بالاتری آورده‌اند بهتر از کسانی است که در این آزمون نمرات پائینی کسب کرده‌اند. به شرکت کنندگان در آغاز سال تحصیلی 81-1380 آزمون سیزا ارائه گردید و براساس نمره به دو سطح بالا و پایین گروه بندی شدند. هر دو گروه روال عادی تحصیلی خود را در یادگیری زبان و دوره‌های علوم پایه طی کردند. سپس نمرات نهایی آنان در پایان نیمسال بعنوان شاخص پیشرفتهایشان با ارزش‌های پیش بینی شده در آزمون سیزا و همچنین با معدل نمرات علوم تجربی و زبان کنکور به طور جداگانه مقایسه گردید. یافته‌ها. آزمون سیزا نشان داد که نسبت به آزمونهای دیگر از قبیل نمره زبان کنکور و یا هوش عمومی که با معدل علوم تجربی در کنکور برآورد گردیده است. از قدرت پیش بینی بالاتری برخوردار است. تیجه. چنانچه هوش زبانی داوطلبان را بعنوان عاملی در گزینش آنان در نظر بگیریم، میزان موفقیتهای تحصیلی آنان را با’ دقت بیشتری می‌توان پیش بینی کرد. آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران, تهران.
متن کامل [PDF 16 kb]   (1846 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶


XML   English Abstract   Print



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها