[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 46-46 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کارایی آموزشی اشکال مختلف متون دروس علوم پایه پزشکی مورد استفاده دانشجویان پزشکی
منوچهر رشیدیان
چکیده:   (15244 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی کردستان مقدمه. متون آموزشی در اشکال مختلفی , از یادداشتهای کلاسی گرفته تا معرفی چندین مرجع خارجی , در اختیار دانشجویان قرار می گیرد که می توانند کارایی های متفاوتی داشته باشند . از اینرو بررسی کارایی اشکال مختلف متون که بطور معمول مورد استفاده می باشند میتواند اساتید را در انتخاب اشکال مناسبتر ارایه متون , در آموزش دروس علوم پایه پزشکی کمک نماید . روشها. اطلاعات مربوط به اشکال مختلف ارایه متون درسی در 8 سال گذشته و دلیل انتخاب آنها از طریق پرسشنامه اختصاصی, از اساتید جمع آوری گردید . رتبه دانشجویان در دروس مختلف امتحانات سراسری علوم پایه پزشکی در 6 سال گذشته به عنوان شاخص جهت ارزیابی کارایی اشکال مختلف متون مربوطه انتخاب گردید . نظرات دانشجویان پزشکی که در زمان انجام این مطالعه در مقاطع فیزیوپاتولوژی، کارآموزی و کارورزی بودند درباره اشکال مناسب متون جهت آموزش دروس علوم پایه پزشکی از طریق پرسشنامه اختصاصی جمع آوری گردید . یافته ها. نتایج مطالعه نشان داد که اساتید , متون آموزشی را معمولا در 9 شکل به دانشجویان ارایه می نمایند . گرچه نتایج این مطالعه از نظر آماری تفاوت های معنی داری را در کارایی آموزشی اشکال مختلف متون نشان نداد اما ارتباطات قابل توجهی را بین اشکال مختلف متون , رتبه امتحان پایه و نظرسنجی دانشجویان مطرح نمود . نتیجه. جمع بندی کلی نتایج کمی وکیفی این مطالعه ارایه متون را به شکل یک کتاب خلاصه انگلیسی , توام با یادداشتهای کلاس یا یک کتاب نسبتا خلاصه فارسی تالیف اساتید ایرانی , تواًم با یادداشتهای کلاس را دارای بیشترین کارایی و ارایه متون به شکل یک کتاب انگلیسی خلاصه نشده و یا ارجاع دانشجو به مراجع مختلف فارسی و انگلیسی را دارای کمترین کارایی ارزیابی نموده است . کاهش دادن منطقی حجم مخصوصاً در ارتباط با مباحث صرفاً نظری و افزایش بار کاربردی متون علوم پایه پزشکی و انجام این مطالعه در مقیاس بزرگتر می باشد . آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی کردستان, سنندج.
متن کامل [PDF 15 kb]   (2162 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidian M. Effectiveness of different types of learning materials used by students in courses of basic medical sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :46-46
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-541-fa.html

رشیدیان منوچهر. بررسی کارایی آموزشی اشکال مختلف متون دروس علوم پایه پزشکی مورد استفاده دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :46-46

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-541-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3921